Industrial Light & Magic - The Art of Special Effects
Barta Zoltán írása

George Lucas első Star Wars filmje alaposan felkavarta a sci-fi filmkészítés addig kissé poshadt állóvizét. Az ma már legenda, hogy az író-rendező elképzeléseit egyetlen cég sem tudta megvalósítani, ezért ehhez a produkcióhoz kénytelen volt saját trükkgyártó céget alapítani. Ez volt 1975-ben az Industrial Light & Magic születésének pillanata. A Star Wars váratlan sikere után sem széledt szét a társaság, sőt, a sikerek hatására egyre több külső produkciókhoz is náluk rendelték meg a filmjeikhez szükséges trükköket. Az ILM mára a legmenőbb speciális trükköket előállító céggé vált, és a nemzetközi kínálatot tekintve még egy jó darabig az is marad.

"1986-ban ünnepelte az Industrial Light & Magic a tizedik évfordulóját annak, hogy megkezdte a filmtrükkök készítését." George Lucas kezdi ezzel a mondattal a könyv bevezetőjét, és így folytatja: "Ez egy páratlan története volt a speciális effektek történelmének..." Ez igaz, hiszen abban az időben - kis cég létére - az ILM gyakorlatilag vetélytársak nélkül tevékenykedett, és emiatt annyi volt a megrendelésük, hogy alig győzték teljesíteni.

Az 1986 novemberében kiadott Industrial Light & Magic - The Art of Special Effects című fantasztikus album ezt az első évtizedet dolgozza fel. (A második tíz évről a folytatásban lehet bővebbet megtudni, de abban alig van valami a Star Wars-ról. Az idő előrehaladtával csak a Special Edition munkálatairól találhatóak benne információk.) A kiadványt egyébként az a Thomas G. Smith írta, aki 1979-től kezdve jó pár évig állt az ILM élén.

Az Industrial Light & Magic - The Art of Special Effects-ben természetesen nemcsak a klasszikus Star Wars filmekről, hanem az első évtized valamennyi munkájáról (Dragonslayer, Raiders of the Lost Ark, Star Trek II - The Wrath of Khan, Poltergeist, E.T., Star Trek III - The Search for Spock, Indiana Jones and the Temple of Doom, Caravan of Courage, Starman, The Goonies, Back to the Future, Cocoon, Explorers, Young Sherlock Holmes, Ewoks - Battle for Endor, Enemy Mine) is olvashatóak leírások.

Amiért ez a vaskos - és drága - kiadvány megéri az árát, az a bőséges képi információs anyag. A könyv oldalait lapozva rengeteg apróbb-nagyobb trükk titka tárul fel a szemünk előtt. Sőt, már akkor leközölték annak a mattüvegfestménynek a képét, amely a Millennium Falcon-t és Luke Skywalker X-szárnyúját ábrázolja a Tatooine felszínén parkolva. És ez csak az egyik meglepetés ebből az albumból.

Az író az áttekinthetőséget szem előtt tartva, technikai szempontból több részre osztotta a cég által készített trükkmunkálatok bemutatását. Az ILM ugyanis a kezdet kezdete óta arról volt híres, hogy igencsak alapos munkát végez. Éppen emiatt került sor a tagolásra a vizuális effektusok, a modellépítés, a szörnyek és egyéb kreatúrák, a mattüvegfestés, az optikai hatások, valamint a ma már kicsit túlhaladottnak számító, de annak idején általánosan elfogadott trükkfilmes eljárás, a 'stop motion' témakörében.

Mivel a hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján még csak nagyon kevés dolgot voltak képesek számítógépek segítségével megcsinálni, ezért igazi mesteremberek dolgoztak a trükkfilmes részlegnél. John Dysktra, Richard Edlund, Phil Tippet, Dennis Muren és a többi nagy név mára ugyanúgy részese a sikernek, mint például a filmzenék koronázatlan királya, John Williams. (A könyv szerkesztésekor még ahhoz is vették fáradságot, hogy minden vezető munkatárs rövid életrajzát közzétegyék az aktuális témák oldalain.) A kreativitásuk nélkül soha nem születhetett volna meg a messzi-messzi galaxis látványvilága, és az alkotókedvük rengeteg kísérleten keresztül vitte előre az ILM szekerét. Új eljárásokat dolgoztak és fejlesztettek ki, és ezeket később sokáig használták is. Az egyik ilyen volt az a bizonyos Quad-rendszer, amivel a második és a harmadik Star Wars film messze megelőzte korának riválisait. A egyszerre több felvételt precízen összemontírozni képes rendszer tette lehetővé a hothi csatajelenet, majd később az Endor fái között zajló ütközet képsorainak végleges előállítását.

Külön téma a különféle kreatúrák létrehozása. A sosemvolt világok lényeire mindig fokozott figyelmet fordítottak, és ennek meg is volt az eredménye. A Star Wars filmek dömpingszerű lényözöne jótékony hatással volt a maszkmesterek későbbi generációjának munkájára is. A könyvben alapos részletességű képsorozatokon látható, miképpen születtek meg a semmiből a Jabba palota elképesztő szörnyei, a rancor, és Ephant Mon, valamint Lando Calrissian másodpilótája, Nien Nunb.

Ez a könyv nem szólna az ILM-ről, ha nem lenne benne valami egyedi poén. Az utolsó fejezetben, ahol az általuk készített filmek trükkfilmes stábja van felsorolva, néhány 'érdekes' képpel illusztrálták a tevékenységüket. Az egyiken például egy birodalmi csillag-romboló burkolatán "álltak" a fotográfus kamerája elé, egy másikon meg a társaság egyik-másik tagjának montíroztak oda nem illő ruházatot vagy testrészeket.

Ez a cikk eredetileg az Echo Base klubújság 9-es számában volt olvasható.

(Az alábbiakban az Industrial Light & Magic - The Art of Special Effects című könyv néhány illusztrációját tekinthetitek meg.)