|  | 
           
            |  
                Star 
                  Wars Galaxy kártyasorozat - I. rész (1993-1995)Barta 
                  Zoltán összeállítása
 És 
                  még mondja valaki, hogy a művészet nem jó üzlet! Akár ez is 
                  lehetne a mottója a most következő összeállításunknak, mely 
                  a TOPPS Star Wars Galaxy kártyasorozatának történetét mutatja 
                  be 1993-tól 2010-ig. Ebben a több, mint másfél évtizedben rajongói 
                  generációk sora ismerkedett meg a messzi-messzi galaxis művészetével 
                  és ezt nemcsak a The Art of Star Wars-könyvsorozat révén tehették 
                  meg. A TOPPS merész kezdeményezésének köszönhetően - melybe 
                  beletartozott a kártyával azonos címen megjelenő magazin is 
                  - a művészeti megközelítés egyre fontosabbá, az Expanded Universe 
                  térhódításával pedig szinte megkerülhetetlenné vált. Számtalan 
                  művész ennek segítségével lépett ki az ismeretlenségből és aratott 
                  nagy sikereket. A Star Wars kiapadhatalan kalandrengetegének 
                  ábrázolása pedig nagyon sok művészt igényelt, olyanokat, akik 
                  nemcsak kellő tehetséggel, hanem az átlagnál több képzelőerővel 
                  is meg lettek áldva.  Az 
                  első sorozat - 1993 A 
                  Star Wars Galaxy első sorozata egy impozánsnak is mondható 140 
                  lapos szériával startolt 1993-ban. A kockázat nem volt kicsi, 
                  hiszen senki sem garaltálhatta, hogy a nem filmes jeleneteket 
                  megörökítő kártyalapokat jól fogadja a közönség. Az elképzelés 
                  azonban bevált, és azoknak lett igazuk, akik a művészi termékeket 
                  is ott szerették volna látni a kínálatban.
 Ha mai szemmel végignézzük az első sorozatot, talán meglepődhetünk 
                  azon, hogy milyen sok művész dolgozott már akkor is a Star Wars-univerzum 
                  megjelenítésén. És itt most ne csak Ralph McQuarrie-ra vagy 
                  Drew Struzan-re gondoljunk, hanem az akkoriban még fiatalabb 
                  korosztályt képviselőkre is. Itt egy válogatásban láthatjuk 
                  Howard Chaykin, Dave Dorman, Jason Palmer, Ken Steacy, John 
                  Van Fleet, Joe Smith, Al Williamson és Boris Vallejo műveit. 
                  Ugyan más és más stílusban közelítették meg a témát, egyvalami 
                  közös volt bennük: mindannyian rajongtak a George Lucas által 
                  kitalált univerzumért, és ez meg is látszott a munkájukon.
 
 Az első sorozat jól elkülöníthető részekből áll. Az elején (a 
                  címlap és a George Lucas-t ábrázoló montázs után) Joe Smith 
                  révén a trilógia legismertebb karaktereinek 12 lapos sorozatával 
                  ismerkedhetünk meg, majd ezt követik a The Art of...-könyvekből 
                  ismert vázlatok és festmények a filmek tervezési fázisából. 
                  (Itt érdemes megjegyeznünk, hogy ez a fajta felosztás kimondottan 
                  jót tesz a sorozatnak, hiszen nem ömlesztve, hanem valamiféle 
                  rendszer szerint csoportosítva bogarászhatjuk végig a lapokat.) 
                  Az ezek után következő kártyákon tűnnek fel a Galaxy igazi értékei. 
                  Egyrészt megismerkedhetünk a hetvenes-nyolcvanas évek poszter- 
                  és könyvborítóinak grafikáival, másrészt bizonyos eseményeket 
                  olyan egyedi szemszögből is megfigyelhetünk, amit korábban nem 
                  tehettünk meg. Például hogyan látta Han Solo Greedo-t a lövés 
                  pillantában, vagy a sarlacc szájából nézve milyen volt Lando 
                  Calrissian megmenekülése.
 
 A első sorozat tökéletesen teljesítette a feladatát, ugyanis 
                  rengeteg rajongónak megragadta a képzeletét, és fényesen bizonyította, 
                  hogy a filmekből nemcsak promóciós fotókat lehet újrafesteni. 
                  A siker nem is lehetett kétséges, és a TOPPS máris elkezdett 
                  gondolkodni a folytatáson, vagyis a Star Wars Galaxy második 
                  szériáján, amit a következő évre terveztek...
 
 |   
            | 
 |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            | A 
                második sorozat - 1994
  
                A 
                  második sorozat a megjelenésekor máris egy meglepetéssel szolgált 
                  a kártyagyűjtők számára. A lapok sorszámozása ugyanis 141-től 
                  kezdődött, és ezzel a TOPPS nemcsak a folytatólagosságot akarta 
                  jelezni, hanem a kollektorokat is szerette volna további vásárlásra 
                  ösztönözni. Ez sikerült, a Star Wars Galaxy Series Two szintén 
                  nagy siker lett. 
 A 135 lapból álló sor ezuttal McQuarrie mester klasszikus alkotásaival 
                  indul, majd képregényborítókhoz és poszterekhez készült festmények 
                  kerülnek sorra. Egy kicsit olyan ez a válogatás, mintha az elsőből 
                  kimaradt képek is ebbe lennének belepréselve, - főleg a már 
                  ismert The Art of...-vázlatokat tekintve - de azért láthatunk 
                  néhány egyedi darabot is. Daniel Brereton például Boba Fett-et 
                  képzelte el sisak nélkül. Hugh Fleming pedig a fiatal Obi-Wan 
                  Kenobit festette meg, még Alec Guiness arcvonásaival. Ez a kép 
                  nagy tetszést váltott ki rajongói körökben, és sokan már eleve 
                  így képzelték el a klónháborúk hősét, még évekkel a prequel-trilógia 
                  előtt.
 
 A Series Two tovább folytatta az elődje által elkezdett különleges 
                  nézőpontok bemutatását, olyan pillanatokról, melyekről leginkább 
                  csak utalások szintjén találhatunk információkat. Jason Pearson 
                  azt a sokat emlegetett jelenetet örökítette meg, amikor Han 
                  Solo az azonosítókártyája megsemmisítésével végleg kilép a 
                  birodalmi hadsereg kötelékéből. Chris Sprouse egy, a Jedi visszatérből 
                  kihagyott jelenetsort rakott össze egy darabbá, méghozzá Luke 
                  Skywalker fénykardjának megkonstruálását.
 
 De akad itt más különlegesség is. A szellemalakban visszetérő 
                  Anakin Skywalker-ről készült festményt, Libby Perszyk munkáját 
                  először a Kenner által kiadott action--figurasorozat kartonján 
                  láthattuk. Erre a korszakra a harsány színvilág a jellemző, 
                  és a karakterek gyakran inkább esendőnek, mint heroikusnak 
                  vannak ábrázolva, sokszor pedig valamely mellékszereplőt állították 
                  a középpontba. Viszont a mai realisztikusnak mondható ábrázolás 
                  még sehol sem volt, a művészek részéről ilyen irányú törekvés 
                  szinte nem is fedezhető fel.
 
 Ami még igazán érdekesnek számított ebben a sorozatban, hogy 
                  nemcsak az alapszéria, de az extra (chase) kártyák lapjai is 
                  folytatólagosan sorszámozódtak. (A 6 lapból álló sor értelemszerűen 
                  7-től 12-ig tartott.) Ezeken kívül csaknem kétszer ennyi promóciós 
                  lap látott napvilágot...
 
 |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            | A 
              harmadik sorozat - 1995
 A 
                mindössze 90 lapból álló - de még mindig folytatólagosan sorszámozott 
                - harmadik Star Wars Galaxy-sorozat 1995-ben jelent meg, pontosan 
                abban az időszakban, amikor a háttéripar a korábbiaknál sokkal 
                magasabb sebességfokozatba kapcsolt. Az action-figurák újjászületésének 
                pillanata volt ez, meg persze a THX-es videófelújításé, és érthető, 
                hogy a TOPPS sem szeretett volna kimaradni a buliból. 
 A Series Three jelentős részét uralják a nálunk is közismert könyv- 
                és képregényborítók. Drew Struzan és Dave Dorman művei jellemzik 
                ezt a sorozatot, és ha kicsiben is, de azért egy eléggé átfogó 
                képet kaphatunk az ebben az időszakban végzett munkájukról. Hiszen 
                ki ne ismerné a Különbéke, a Koréliai veszedelem vagy a Leszámolás 
                a középpontban borítóját. A különbség csak annyi, hogy egyiknek-másiknak 
                a kiterített eredetijét szemlélhetjük meg a lapokon. Ezek mellett 
                már az egyre elismertebb Star Wars Galaxy magazin címlapjai is 
                felbukkantak, és ez nem véletlen egybeesés. A TOPPS azonos címmel 
                megjelenő újságja nagyon sok energiát fektetett a Star Wars művészetének 
                népszerűsítésére, meg persze az éppen aktuális kártyasorok reklámozására 
                is.
 
 A 
                Struzan és Dorman-szintű alkotók munkáinak kiterjedt megjelenítésével 
                párhuzamosan - főleg a drasztikusan lecsökkentett lapszámnak 
                köszönhetően - kicsit hátrébb szorultak a kevésbé ismert művészek, 
                de azért néhányuk átlagostól eltérő munkája így is bekerült a 
                válogatásba. Ilyen volt Rick Buckler illusztrációja az elnyűhetetlen 
                és egyre népszerűbb Boba Fett-ről, ahogy kikecmereg a sarlacc 
                szájából. Egy másik szokatlan jelenet Owen bácsit és Beru nénit 
                ábrázolja, amint éppen fegyverrel állnak ellent a birodalmiaknak. 
                Mike Avon Oeming, a kép alkotója saját bevallása szerint mindig 
                is csodálkozott azon, hogy a két farmer harc nélkül halt meg. 
                Ezért tehát nem lehet véletlen, hogy a Owent és Berut fegyverrel 
                a kézükben képzelte el, ahogy egymás hátát fedezve az utolsó leheletükig 
                küzdenek...
 
 Tim Eldred viszont a Return of the Jedi-ból kapott el egy pillanatot, 
                méghozzá azt, amikor Luke Skywalker fénykarddal a kezében próbálja 
                megállítani a felé száguldó speeder bike-ot. A különleges ebben 
                a képben az, hogy az eseményt a biker nézőszögéből figyelhetjük, 
                épp mielőtt a felkelés reménysége lenyisszantaná a robogója vezérsíkját.
 
 Az extra lapok között nagy sikert aratott az a 12 darabos LucasArts 
                kollekció, ami a kilencvenes évek közepének videó-játékait mutatta 
                be. (Az X-Wing, a Tie-Fighter és a Dark Forces néhány jellemző 
                karaktere bukkan fel a válogatásban.) Ami egyedivé teszi ezt a 
                mini-sorozatot, az a LucasArts logojával ellátott dombornyomott 
                fólia, ami szinte lehetetlenné - és értelmetlenné - tette a hamisítást. 
                A chase-kártyák pedig folytatták a hagyományokat, és 13-tól 18-ig 
                számozott terjedő sorozatban voltak hozzáférhetőek.
 
 A Star Wars Galaxy Series Three után a TOPPS-nál úgy döntöttek, 
                hogy ennyi elég volt, ideje befejezni. Kellett a hely a gyűjtögetős 
                kártyasorozatok új királyának, a Star Wars Widevision sorozatnak...
 |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |   
            |  |  |  |  |