Star Wars Miniatures - Szabálymagyarázatok
Barta Orsolya összeállítása

Az itt bemutatott "továbbképző tanfolyam" az első darabja egy reménybeli sorozatnak, amit azért bátorkodom elindítani, mert amióta egyre behatóbban foglalkozunk az oldalon a Star Wars Miniatures játékkal, folyamatosan növekszik a hazai játékos tábor. Mivel a Wizards of the Coast nem érezte szükségét, hogy a kis magyarországi forgalmazókat a szabálykönyv és a kapcsolatos kiadványok lefordítására kötelezze, így ez a játék hivatalosan csak angol nyelven érhető el, ami viszont sok érdeklődőt elrettent a komolyabb elmélyedéstől. Ezért vettem a bátorságot, hogy a teljes szabálykönyvet lefordítsam magyarra, valamint hogy elindítsam ezt a "továbbképzést". Ezeket a bemutatókat leginkább az "Ami a szabálykönyvből kimaradt, vagy nem teljesen egyértelmű" kifejezéssel lehetne összegezni.

Az itt és a továbbiakban leközölt ismertetők nem saját találmányok, hanem egy külföldi oldalról mentettem át, és gondoltam, nagy segítség lehet az itthoni játékosoknak, ha lefordítva közzéteszem. Az eredetit "Nickname" (ez a nickneve) írta, még 2006-ban. Néhány kiegészítést, ami kimaradt a korábbi angol verzióból, hozzátettem, mert szerintem fontos.

1. A Stealth (Lopakodás) különleges képesség, és használata

Mindenek előtt tisztában kell lennünk a Stealth (Lopakodás) képesség szabályával:

Stealth - Lopakodás: Ha ez a karakter fedezékben van, nem számít a legközelebbi ellenségnek a célpont kiválasztásánál egy olyan ellenség számára, aki 6 négyzetnél távolabb áll. Mivel a karakterek fedezékben lévő ellenséget csak akkor támadhatnak meg, ha az a hozzájuk legközelebb eső ellenség, ha ilyen képességű karakter van a legközelebb a 6 négyzeten kívüli támadóhoz, akkor a második legközelebbi számít a legközelebbinek. Ha a támadó 6 négyzeten belül áll, akkor a fedezék szokásos szabályait kell követni.

A Stealth képességnél nagyon fontos tudnunk, hogy a játékszabályok szerint melyik ellenség számít a legközelebbinek. A lopakodó karaktereket általában nem számolhatjuk a legközelebbi ellenség meghatározásánál, így sokszor nem a ténylegesen legközelebb lévő ellenség fog a legközelebbinek számítani. Az alábbi ábrákon a szabályok szerinti legközelebbi ellenség mindig N-nel van jelölve. Sok példában egyáltalán nem lesz legközelebbinek számító ellenség (vagyis legális célpont)!

Most pedig végigvesszük, hogy a Stealth képesség hogyan is működik különböző helyzetekben.

1. Alap Stealth

A Scout Trooper 7 négyzetnyire áll Luke-tól és fedezékben van. Mivel megvan neki a Stealth képesség, nem számít a legközelebbi ellenségnek. A célpont kiválasztásának alapvető szabálya értelmében Luke csak a hozzá legközelebbi ellenséget támadhatja meg, vagy olyan ellenséget, aki nincs fedezékben. Így Luke nem támadhatja meg a Scout Troopert, más célpontja pedig nincs. Ezért Luke ebből a pozícióból nem tud támadni.

2. Többszörös Stealth

Mint az előző példában is, a Scout Trooper-ek mind 6 négyzeten kívül vannak és mind fedezékben, így a Stealth képességük működik. Luke egyiküket sem tudja megtámadni a kezdő pozíciójából.

3. A Stealth korlátai
A. Luke most már 6 négyzeten belül áll a zölddel jelölt Scout Trooper-től, aki ekkor hiába áll fedezékben, a Stealth képességnek 6 négyzeten belül nincs hatása. Így már a zöld Scout Trooper számít a legközelebbi ellenségnek, ezért Luke megtámadhatja.
B. A kékkel jelölt
Scout Trooper szintén támadható célpont. Bár ő 6 négyzetnél távolabb áll Luke-tól, nincs fedezékben, így a Stealth nem működik.
4. A Stealth és az Accurate Shot (Pontos lövés)

Mindegyik Scout Trooper 6 négyzetnél távolabb áll Han Solo-tól és mindegyik fedezékben is van, ezért a Stealth működik, és nem számítanak a legközelebbi ellenségnek. Ennek ellenére Han Solo meg tudja őket támadni, mivel neki Accurate Shot (Pontos lövés) képessége van.

Szabálykönyv:
Accurate Shot - Pontos lövés: Ez a karakter képes megtámadni egy fedezékben lévő ellenséget akkor is, ha nem ő hozzá a legközelebbi. Az ellenség ettől még megkapja a +4 bónusz védekezést, ha éppen fedezékben van.

5. Stealth képességű és sima célpontok

A Scout Trooper-eket Luke nem tudja támadni a Stealth képességük miatt. Normális esetben a Stormtrooper sem lehetne támadható, mivel fedezékben van és nem ő Luke-hoz a legközelebbi ellenség. De mivel a Stealth képesség azt mondja, hogy ilyen esetben a következő legközelebbi ellenség számít a legközelebbinek, ezért végül is a Stormtrooper válik a legközelebbi ellenséggé, és Luke megtámadhatja.

Szabálykönyv:
Stealth - Lopakodás: ... ha ilyen képességű karakter van a legközelebb a 6 négyzeten kívüli támadóhoz, akkor a második legközelebbi számít a legközelebbinek...

6. A Stealth és a "Super"-Stealth Commander Effect (parancsnoki hatás)
Moff Nyna Calixte-nek van egy olyan parancsnoki hatása, ami tovább tökéletesíti a Stealth képességet. Bár ez nem hivatalos játékbeli megnevezés, általában "Super"-Stealth-nek szokták nevezni.

Moff Nyna Calixte karakterkártyája:
Moff Nyna Calixte CE: A csapatod Stealth képességű karakterei (beleértve Moff Nyna Calixte-t is), ha fedezékben vannak, csak szomszédos ellenség által támadhatóak.

Az ábrán normális esetben a Stealth-nek már nem lenne semmilyen hatása, mivel minden ellenség 6 négyzeten belül áll, így Luke megtámadhatná a hozzá legközelebb álló Scout Troopert, de Moff Nyna Calixte parancsnoki hatása megakadályozza Luke-ot abban, hogy bármilyen Stealth képességű karaktert megtámadjon, ha az fedezékben van, kivéve, ha egymás mellett állnak. Így Luke egyik ellenséget sem tudja megtámadni.

7. A "Super"-Stealth Commander Effect és a Stealth-nélküli célpontok

A "Super"-Stealth parancsnoki hatás némely esetben megváltoztatja a támadó viszonyát a Stealth nélküli célpontokhoz is. A Scout Trooper 3 négyzetnyire van Luke-tól, ezért már nincs hatása a Stealth képességének, vagyis ő számít Luke számára a legközelebbi ellenségnek. Luke mégsem támadhatja meg őt a "Super"-Stealth parancsnoki hatás miatt. Így ebben az esetben Luke a kezdő pozíciójából már a Stormtroopert sem támadhatja meg, mert nem ő számít hozzá a legközelebbi ellenségnek.

Hogyha Luke 6 négyzeten kívülre mozog a Scout Trooper-től, akkor a Stealth újra aktív lesz, és így megint a Stormtrooper fog a legközelebbi célpontnak számítani, vagyis Luke ezután megtámadhatja.

8. A "Super-Stealth" és az Accurate Shot

A "Super"-Stealth parancsnoki hatás az Accurate Shot képességű karaktereket is meggátolja abban, hogy fedezékben lévő, Stealth képességű ellenségekre támadjanak. Han Solo-nak ugyanúgy szomszédosnak kellene lennie valamelyik ilyen képességű karakterrel, hogy megtámadhassa.

Azt viszont jegyezd meg, hogy az Accurate Shot képességű karakternek nem okoz megkötést a legközelebbi ellenség szabálya, így ő nyugodtan lőhet a legtávolabbi, Stealth nélküli ellenségre is.

9. Stealth, Accurate Shot és a Black Sun Vigo Commander Effect

A Black Sun Vigo parancsnoki hatása meg tudja akadályozni abban az Accurate Shot képességű karaktereket, hogy fedezékben lévő Stealth képességű karakterekre támadjanak.

Black Sun Vigo karaktrkártyája:
Black Sun Vigo CE:
Minden 6 négyzeten belüli követő, aki fedezékben van, nem támadható az Accurate Shot képességgel, hacsak nem valóban a legközelebbi ellenség.

A Stealth-es karaketrek pedig nem számítanak a legközelebbi ellenségnek. Így Han Solo nem támadhatja meg őket, mivel fedezékben vannak, Han pedig Accurate Shot-ot használ. Szerencsétlenség viszont, hogy a Vigo parancsnoki hatása saját magára nem érvényes, így ő még mindig támadható maradt. Ebben a helyzetben Han számára az egyetlen támadható célpont a Vigo.

10. Stealth, "Super"-Stealth és a Sniper (Orvlövész)

Az egyes karaktereknek nem csak a terep elemei, hanem más karakterek is (ellenségesek és szövetségesek egyaránt) fedezéket adnak. Ha egy Stealth képességű karakternek csak egy másik karakter ad fedezéket a támadó elől, akkor a Sniper megtámadhatja a Stealth-es karaktert, akkor is, ha az 6 négyzetnél távolabb áll tőle. Ráadásul a célpont ilyen esetben még a +4 védekezési bónuszt sem kapja meg, vagyis a Sniper számára olyan, mintha nem is lenne fedezékben. Így a Scout Trooper hiába van a Stormtrooper mögött, aki normális esetben fedezéket ad neki, a Whipid Tracker számára mindketten olyanok, mintha nem lennének fedezékben.

Szabálykönyv:
Sniper - Orvlövész:
Ez a karakter figyelmen kívül hagyja a célpontján kívül az összes többi karaktert, beleértve azokat is, akik fedezéket nyújtanak a célpontnak. A legális célpont meghatározásánál figyelmen kívül hagyja a közbülső karaktereket, így a célpont a fedezék miatt egyéb karaktertől nem kaphat +4 védekezési bónuszt. Ez a képesség arra nem jogosítja fel a támadó karaktert, hogy figyelmen kívül hagyja a fedezéket nyújtó terepelemeket is.

A "Super"-Stealth-nél ugyanez a helyzet; ha a fedezéket csak egy másik karakter adja a "Super"-Stealth-esnek, akkor a Sniper számára ő nincs fedezékben, vagyis támadható. Moff Nynának viszont a dobozok adják a fedezéket, ezért hiába van a legközelebb a Whipid-hez, a "Super"-Stealth miatt őt nem lehet támadni.

 
 
Stealth-el kapcsolatos kérdések:
K: Használhatom a Dark Trooper Missiles (Rakéta) képességét egy fedezékben lévő Stealth-es karakter ellen, mivel a Missiles nem támadás?

V: Nem. A Stealth képesség nem korlátozódik a támadások tiltására. Ez a képesség a célzást korlátozza le, és mivel a Missiles is a célzási szabályokat követi, ugyanúgy vonatkozik rá a Stealth, mint a normális támadásokra.

K: Hogyha egy Recon képességű karakter csak egy Stealth képességű ellenséggel van látótengelyben, attól még használható a Recon?

V: Igen. A Recon nem célozza meg a karaktert. A képesség csak azt írja elő, hogy meglegyen a látótengely egy ellenséges karakterrel. Az olyan képességekre, amik nem használnak célzást, nincs hatással a Stealth.