|
Hajónapló
Személyes feljegyzések
Barta
Zoltán összeállítása
|
Több
mint három évtizede gyűlik a Star Wars-sorozattal kapcsolatos
személyes élményanyagom, de a legtöbb sajnos nem fér bele az oldalunk
egyetlen rovatába sem. Éppen ezért arra gondoltam, hogy egy amolyan
blog-szerűséget indítok a hosszabb-rövidebb lélegzetű élményeim
megosztása céljából, hátha akad köztük olyan, mely mások érdeklődésére
is számot tarthat... |
|
10.
Első látásra
Amikor
1979 szeptemberének elején, az egyik vasárnap kora este szédülten
kitántorogtam a Corvin moziból, megváltozott körülöttem a világ.
Bár még csak 11 éves voltam, vagyis alig kezdem meg a hatodik
osztályt az általánosban, mégis azt éreztem, hogy attól a pillanattól
kezdve semmi sem olyan, mint korábban volt. A gyermeki világom
határai hirtelen fényévekkel kitágultak. És ettől kezdve mindenben
azt a színvonalat kerestem, amit az első Star Wars-film jelentett.
Ha elolvastam egy sci-fi könyvet, akkor már George Lucas által
megálmodott világegyetem elevenedett meg bennük is. Ez különösképpen
igaz volt Asimov Alapítvány-trilógiájára, ami ennek fényében ugyan
olyan jól elszórakoztatott, mint a Csillagok háborúja.
De
térjünk vissza 1979-hez. A jeles nap előtt magáról a filmről elég
keveset tudtam. A szájhagyomány útján terjedő hírekben mindenkitől
azt hallottam, hogy "ez egy igen jó film",
valamint a tévében esténként a Híradó előtti műsorsávban futó
kezdetleges spot-ot láttam. Ez utóbbi nem gyakorolt különösebb
hatást rám, lévén - amennyire emlékszem - pusztán állóképek váltották
egymást benne, mindenféle látványelem felvonultatása nélkül. Számomra
sokkal érdekesebb volt egy gyufacímke méretű képecske egy mára
már elfeledett magazinból. Ezen a két főszereplő droid volt látható,
amint a Tatooine sivatagjában állva bámultak a kamerába. Amikor
először láttam ezt a fotót, nem gondoltam arra, hogy meg kellene
örizni. A mozis élmény után azonban ellenállhatatlan vágyat éreztem
a birtoklására. Az újság persze nem volt sehol, és bizony alaposan
megizzadtam, mire a lakás szisztematikus szétdúlása után a nyomára
akadtam. A fridzsider mellé becsúszva pillantottam meg a magazin
sarkát és erős szívdobogás közepette húztam ki rejtekéből a számomra
fontos ereklyét. A képet gyorsan kivágtam, ami a nyolcvanas évek
közepéig ott volt a vékony mappát kitevő gyűjteményemben.
A
mozi utáni szédülés persze másnap sem akart elmúlni. A dupla matekórát
szinte teljes egészében azzal töltöttem, hogy a tankönyv oldalaira
a film jeleneteit rajzoltam pörgető-szerűen, és közben egyfolytában
azon járt az eszem, hogy mikor láthatom ismét újdonsült hőseim
kalandjait. A Corvin mozi sajnos nagyon messze volt, de szerencsére
az akkoriban nagy vonzáskörzettel rendelkező Óbuda filmszínház
műsorán szinte állandó helyet kapott a produkció.
Aztán
kiderült, hogy az osztálytársaim sem maradtak ki a rajongásból.
Hamarosan egy kis csoporttal már egy iskolai sci-fi klub alapításán
törtük a fejünket, de ebből aztán nem lett semmi. (Lássuk be,
kissé éretlenek lettünk volna hozzá.) A Star Wars utat nyitott
más univerzumokba, és mi boldogan vetettük bele magunkat nemcsak
Luke Skywalker kalandjaiba, de elindultunk a Star Trek felfedező
útjaira és bepillantást nyertünk az Alapítvány nagyléptékű történelmébe
is.
A
Star Wars előtt a western- és a Dumas-féle kalandregények kötöttek
le leginkább. Azon az estén, amikor először láttam a birodalmi
csillag-rombolót átdübörögni a vásznon, egy western-film ment
a tévében. A bátyámat külön megkértem, hogy érjünk haza a kezdésig,
mert feltétlenül meg akarom nézni. De mire hazaértünk, már teljesen
máshol járt az eszem. A hatlövetű Coltokkal igazságot osztó sheriffek
helyét Han Solo-ék vették át, és soha többé nem adták tovább másnak.
A
hetvenes-nyolcvanas évek fordulóján rengeteg időt töltöttem azzal,
hogy megpróbáltam házilag reprodukálni a moziban látott űrhajókat.
Biztos vagyok abban, hogy egyetlen gyerekszobában sem született
annyi 'torzszülött' X-szárnyú, TIE-vadász és csillag-romboló,
mint nálam. Ez persze kétes dicsőség, de mentségemül szolgál az
a tény, hogy semmilyen leírásom nem volt a hajókról, csak az emlékezetemre
hagyatkozhattam. Aztán egy időben már olyan mennyiségben gyártottam
őket, hogy szinte bérletem volt a Flórián Üzletközpont írószerboltjába.
Ezt az üzletet tekintélyes mennyiségű műszaki rajzlaptól szabadítottam
meg igen rövid idő alatt, és azt sem bántam, hogy szinte az egész
flottám a kukában végezte.
A
Csillagok háborúja szerelem volt első látásra, és ez a szerelem
a mai napig tart. |
* * *
|
09.
Karácsony, 1984
Több
év, esetleg több évtized múltán bizonyos emlékek megfakulnak,
mások viszont sokkal szebben ragyognak, mint korábban bármikor.
Így van ez a saját karácsonyi emlékeimmel is, és persze nemcsak
a gyermekkoriakkal. 1984-ben 16 éves voltam, amikor az évvégi
ünnepeket a családias légkör és a Star Wars egyaránt beragyogta...
December
elején történt, hogy az egyik még akkor javában működő budapesti
maszek hanglemezbolt kínálatában felbukkant egy amerikai kiadású
Star Wars-filmzene album. 700 Ft-ért vesztegették, ami akkortájt
nem volt kis pénz, főleg egy magamfajta középiskolásnak. Egy régi
cimborámmal karöltve azt találtuk ki, hogy fele-fele arányban
társuljunk, és vegyük meg együtt a lemezt. Neki ugyan még nem
volt lemezjátszója, de a filmzenét ő is meg akarta szerezni. Egy
eredeti dupla albumról készített kazettás másolat mégiscsak jobban
szól, nem igaz. Oké, belementem a dologba, azzal a kitétellel,
hogy akinek előbb jön össze a pénze a lemez másik felére, kifizetheti,
és akkor az ővé lesz az egész. Tiszta sor, ebben is gyorsan megállapodtunk.
A
lemez szerencsére még ott volt a bolt polcán, így másnap délután
már otthon bömböltettem a kisszobámban. Zengett a ház rendesen.
Aztán pár nappal később rájöttünk, mekkora szerencsénk volt, hogy
megvettük a lemezt. Kiderült ugyanis, hogy az első Star Wars-film
bekerült a karácsonyi tévés kínálatba. Emiatt megugrott a kereslet
a Csillagok háborúja iránt, hirtelen mindenki erről kezdett beszélni.
És közben olyan érzésem támadt, mintha nem is egy - nálunk - öt
éve bemutatott alkotásról lenne szó.
A
hivatalos bejelentés a 'Közönségszolgálat tájékoztatója' című
műsorban hangzott el, és a hatása szinte megegyzett egy új film
bejelentésével. Csillagok háborúja a tévében? Ez hihetetlen!
Az elkövetkező két hét várakozással telt, és amikor eljött a karácsony
előtti hétvége, már tűkön ülve vártam a 'Műsorainkat ajánljuk'
című összeállítást. Ebben minden vasárnap délután a következő
heti műsortermésből válogattak meglehetősen szubjektív szempontok
szerint. Nem feltétlenül a legjobban várt műsorok kerültek a kosárba,
sokkal inkább a sokrétűség volt a döntő szempont, vagyis minél
többféle műfajból próbáltak meríteni. (Hazánkban akkoriban nem
volt kereskedelmi televíziózás, és az a másfél csatorna, amit
magyar nyelven lehetett nézni nem volt valami sok. Aki azokban
az években látott nyugati tévécsatornákat, rájöhetett, hogy mennyire
kevés volt.) Már azt hittem, hogy a Csillagok háborúja kimarad
a szórásból, amikor végre a műsorvezető hölgy kedvesen mosolyogva
bejelentette: "Karácsony első napján kerül sugárzásra..."
Itt megállt bennem az ütő, mert tudtam, hogy egy történelmi pillanatnak
vagyok a tanúja. A Csillagok háborúja fél évtized töretlen mozis
siker után végre a magyar tévéképernyőn is bemutatkozik, ráadásul
szinkronos változatban.
Az
ajánló egy kicsit csalódás volt. Leginkább azért, mert a Tatooine-i
garázsjelenetet villantották fel benne. Nem volt akció, csak egy
párbeszéd. A filmet egyébként addig csak feliratosan láttam -
lévén ebben a formában vetítették a mozik -, így a szinkron színtén
meglepetésnek számított.
Ez
előtt néhány nappal otthon tébláboltam egy erős megfázással. A
szünet előtti pár napot betegállományban töltöttem, és mivel a
szüleim napközben dolgoztak, így megint előszedtem a Star Wars
lemezt, és megint bömböltettem egy kicsit. Aztán arra gondoltam,
hogy ideje lenne kazettára archíválni. Mivel a lemezen nem kronológiai
sorrendben voltak a számok, még arra is vettem a fáradságot, hogy
sorrendbe állítsam John Williams már klasszikussá vált zeneművének
darabjait. Amíg ment a rögzítés, elmerültem a lemezborító atomfekete
design-jában, aprólékosan végigbogarásztam a mellékletként hozzá
adott posztert, és a kétoldalas leírást. A kazettához borító gyanánt
találtam egy megfelelő trafikos képet, és máris eldöntöttem, hogy
a december 25-i sugárzásig annyiszor hallgatom meg, ahányszor
csak tudom. (Ez szép terv volt, de az ünnepi készülődés a megfázásom
ellenére sok feladatot testált rám.)
És
még hátra volt a neheze. Amikor lement a vasárnap délutáni ajánló,
megkezdtem a lobbyzást, hogy a kedd estét otthon tölthessem. A
karácsony első napjának estéje hagyományosan családi összejövetel
volt, de mivel soha nem nálunk zajlott, így kétségessé vált, hogy
meg tudom-e nézni a filmet. Ráadásul attól tartottam, hogy a szüleimet
nem érdekli a lelkesedésem, mivel már több tucatszor láttam az
Óbuda Moziban.
Ekkor
váratlan dolog történt. A szüleim belementek a dologba, és egy
nappal későbbre szervezték a családi összejövetelt, én pedig elégedetten
pakoltam a tévé elé egy széket, mintha bármilyen jelentősége lett
volna annak, hogy milyen közel ülök a készülékhez. És végre eljött
az idő, a felcsendült a főcímzene, és jöttek a meglepetések. Az
alcím, Episode IV: A New Hope... Hoppá! Erról eddig nem tudtam
semmit, és ezzel nem voltam egyedül. Aztán a tévére optimalizált
kép, ami a mozisélmény után szintén furcsa volt. Meg persze a
szinkron, mit szokni kellett, de az elkövetkező évek folyamán
bőven jutott rá idő, hogy ráhangolódjak.
A
Star Wars magyar tévépremierje természetesen nézőcsúcsot hozott
az MTV-nek, és sokáig meghatározó élménye maradt a nyolcvanas
évek fiataljainak. Videómagnó híján sokan sima magnókazettára
másolták a film hanganyagát, hogy legalább azt tudják hallgatni.
A videó-korszak beköszöntével pedig sokak számára ez a verzió
kapcsolta rá a Star Wars-t a házi videózás hazai vérkeringésére.
Nekem pedig azóta a karácsony egy kicsit a Star Wars ünnepe is
egyben.
A
lemezt pár hónappal később kifizettem, így ettől kezdve az én
gyűjteményemet gazdagította... |
* * *
|
08.
Az első kiadás
A
kilencvenes évek elején kaptam rá a bolhapiacra.
Először csak a kíváncsiság hajtott ki
a Petőfi Csarnok szabadtéri színpada köré
- majd a felújítások idején a szabadtér
kerítésén kívűlre pakolt - zsibvásárra.
Nagyon jókat hallottam erről a helyről, és mivel
akkoriban sok mindent gyűjtöttem, jól jött egy
új helyszín, egy új terep a 'vadászathoz'.
Az
évtized elején a Star Wars még nem volt kelendő
cikk arrafelé, ezért kezdetben nem is kerestem ilyen
portékát. Nagyon mentek viszont a külföldi
zenei és filmes magazinok, és az árusok nem
ritkán laponként adtak el egy-egy újságot.
Ennek az volt a gyakorlati haszna, hogy a vevő csak a neki érdekes-értékes
részt vette meg, az árus pedig a maradékból
tovább profitált. Ha szerencséje volt, és
egy-egy ilyen újságban több világsztárról
is cikkeztek, akkor a magazin értékének többszörösét
is kihozhatta a laponkénti eladással.
Aztán
egy év elteltével heti rutinná vált
a bolhapiacos turném, és a szombat kora reggeli
ébresztő sem tántoríthatott el attól,
hogy megjelenjek a Pecsa szabadterén. Szerettem ezeket
a délelőttöket, mert jókat dumálhattam
az (akkori) árusokkal, és közben becsúszot
pár érdekesebb hanglemez vagy könyv, amit egyébként
kerestem.
Amikor
az első Star Wars-os cikkre rábukkantam, furcsa érzés
kerített a hatalmába. Emlékszem egy nagyon
régi Bravo-s összeállítás volt
a hetvenes évek végéről, és volt benne
olyan promociós kép is, amit addig nem láttam.
Gyorsan lecsaptam az oldalpárra, és ettől a pillanattól
kezdve már azt is figyeltem, hogy a Star Wars logo melyik
árus asztalánál bukkan fel.
Az
árusok persze változtak, és az évtized
második felében egy kicsit megritkultak a látogatásaim
arrafelé. Aztán egyszercsak alig ismertem rá
az egykori bolhapiacra. A hely arculata alaposan megváltozott.
Az egykori hobbikacatos asztalok mellett felbukkantak a profitorientált
vállalkozások, és ekkor nagyot zuhant a piac
varázsa. Ettől függetlenül azért havonta
igyekeztem legalább egyszer kimenni, és alaposan
végignézni minden asztalt, hátha 'leesik'
valami kis ritkaság.
Szerencsére
ahogy a Star Wars ismét meghódította a közönséget,
le is esett, nem is egyszer. Az évek folyamán sikerült
beletanulnom az alkudozás műfajába, és mivel
ehhez a piachoz elég jó pókerarcot is fel
tudtam ölteni, sokszor rám mosolygott a szerencse.
Azt tudni kell, hogy az ilyen piacok árusainál gyakran
nincsenek kötött árak, vagyis pofára megy
az árképzés. Van, akinek olcsóbban,
van akinek drágábban mérik ugyanazt a portékát.
Ha azt látják, hogy valamire nagyon rámozdul
az ember, máris felpörög a számláló.
Ezt gyakran észrevettem, aztán mikor már
tudtam, kinél működik így a dolog, már
előre felkészülve csaptam le a az asztaloknál.
'Csak nyugi.' Ez volt a jelszavam.
Ez
eltelt években sok árust kismertem, és nemcsak
a szokásait illetően. Mert egy idő után már
azt is tudtam, ki az, aki ért ahhoz, amit rám próbál
sózni, és ki az, aki csak hablatyol róla.
Ez utóbbiak mindig is irritáltak, de próbáltam
nem figyelni rájuk. Ez persze nem sikerült mindig,
és nagyon igyekeztem, hogy ne szóljak közbe,
ha marhaságokkal traktálnak. De eljött a pillanat,
amikor betelt a pohár.
Történt,
hogy egy könyvárusnál turkáltam, amikor
a kezembe került egy Star Wars-kötet. Megvolt ugyan,
de arra gondoltam, hogy jó lenne cserealapnak. Az ára
viszont eltántorított, ugyanis jóval drágábban
kínálták, mint a belvárosi antikváriumok.
Így tehát visszatettem a helyére és
tovább bogarásztam az asztalra kipakolt könyvhalmokat.
Az árus, amikor meglátta, hogy milyen könyvet
teszek vissza, felém fordult, és a jólértesültek
lazaságával kibökte: 'Nemrég volt
itt egy amerikai, 1977-es első kiadású Star Wars-könyv,
de szinte azonnal elvitték, ahogy kiraktam'. És
ehhez még vigyorgott is egy sort...
A
pókerarcom talán megmaradt, de az agyam szinte rögtön
lángbaborult. Néhány másodpercig azon
morfondíroztam, hogy megéri-e a fáradságot,
de aztán arra jutottam, hogy igen, megéri. Itt az
ideje, hogy ez a tökfej megkapja magáét.
'Nos
az elég furcsa lett volna'. Nem akartam porig alázni,
nem akartam okoskodónak tűnni, de azért arra ügyeltem,
hogy tisztán hallja, amit mondok. 'Az első Star Wars-regény
1976-ban jelent meg Amerikában, nem pedig '77-ben, ahogy
ezt sokan tévesen hiszik'. Az uriembernek nem tetszett
a válaszom, ezért riposztolt egyet: 'Az nem
lehet, hiszen a filmet '77-ben mutatták be.' 'Ez
így van, de eredetileg '76-ban lett volna premier. A könyvkiadó
azonban nem akart várni még fél évet,
ezért piacra dobta a könyvet. Tehát maradjunk
az 1976 novemberénél'. A fickó elbizonytalanodott.
'Ez biztos?' - kérdezte. 'Halálbiztos...'
Manapság
sajnos már ritkán járok a bolhapiacra. Se
pénzem, se időm nincs rá, de azért van néhány
fura emlékem abból az évtizedből, amikor
még fontos volt számomra.... |
* * *
|
07.
Trafikos mennyország
Van
egy régi barátom, akivel az elmúlt két
évtizedben elég sokszor eljátszottunk az
időutazós sci-fi filmek egyik alapötletével,
persze a saját szájunk íze szerint. A történetek
vége viszont elég gyakran ugyan az lett, és
amikor azt hallottam tőle: "Ha lenne egy időgépem,
visszamennék a nyolcvanas évekbe, és fullban
felvásárolnék egy trafikot...",
már meg sem lepődtem. Ez a furcsa kijelentés - mely
számomra egyébként egyáltalán
nem furcsa - a jelenleg dúló retró-imádat
okán talán érhető, hiszen sok-sok relikviát
lehetne ilyen módszerrel begyűjteni. Méghozzá
vadonat újonnan...
A
nyolcvanas évek elején már javában
tomboló Star Wars-láz valósággal robbantotta
az úgynevezett trafikos képek piacát. Akkor
már sok éve létezett ez az illegális,
de mégis megtűrt ipar. Illegális volt, mert senki
nem fizetett érte jogdíjat, és mivel megtűrték,
így szinte minden témában lehetett egy-egy
képet vagy kisebb sorozatokat találni. (Aki látta
a Gyula vitéz télen-nyáron című
magyar filmet, talán megértheti, miről is volt szó.)
A magazinokból, könyvekből kifotózott, és
így sokszorosított képek kezdetben persze
fekete-fehérben jelentek meg, és mindig az aktuális
trendnek megfelelő, vagyis az éppen divatos színészekről,
zenészekről és sprotolókról bukkantak
fel ilyen-olyan minűségű darabok. (A bátyámnak
is volt egy pár, persze nem Star Wars. Mivel csaknem egy
évtizednyi korkülönbség volt köztünk,
nem is lehetett az, hiszen csaknem 20 éves volt amikor
az első filmet bemutatták nálunk. Arra viszont határozottan
emlékszem, hogy egy Beatles, egy Winettou és egy
Slade nevű zenekarról készült fotó ott
hányódott a kacatjai között.)
A
Star Wars 1981-es trafikos indulásakor már színesben
pompáztak ezek a képek, és mivel a beetető
darabnak hatalmas sikere volt, egy-két héttel később
megindulhatott a dömping. A fent említett haverom
adta a tippet, hogy Óbudán, a manapság már
legendásnak számító Perc utcai trafikban
kapható egy Star Wars-os kép. 7 forintért.
Na, akkor futás...
Ettől
a naptól kezdve minden csütörtökön
délután ott lógtam ebben a trafikban. (Most
így visszagondolva, nem is lenne olyan nagy hülyeség
az az időgép. Bár nem tudom, honnan szereznék
annyi korabeli pénzt a vásárláshoz.)
Szegény trafikosnő egy idő után kissé belefásult
az egyre szaporódó darabszámú képsorozat
kipakolgatásába - mert ugyebár amíg
nem fizettünk, a kezünkkel nem illethettük eme
relikviákat. Szűkre szabott zsebpénzem jelentős
része azonban a kasszájába vándorolt,
így valamennyire csak kárpótolhattam a kellemetlenségért.
És nemcsak én, hanem azok a rajongótársaim
is, akik szintén odajártak.
Amikor
a piac stabilan beállt, és megvolt az a hatalmas
10-14 éves korosztályból álló
vásárlóréteg, amely mindent megvett,
amire a Star Wars-logo vacakul oda volt biggyesztve, új
formátumokat vezettek be. Az egyik volt a nagyobb képméret,
ami változatlan áron, de színes helyett fekete-fehérben
bukkant fel a polcokon. Ezt egy furcsa kettősség jellemezte,
hiszen akadt köztük korábban már színesben
kiadott fotó és újdonság egyaránt.
Ami viszont az egyik legizgalmasabb dolog volt, az a csaknem A/3-as
nagyságra húzott Birodalom visszavág-os karakter-sorozat
volt, mely mint utólag kiderült, a filmhez kiadott
eredeti storybook első oldaláról lett kifotózva.
Ezért 40 Ft-ot kértek, amiért szívtam
a fogam, mert ekkora összeget nem volt egyszerű előteremteni.
Amikor
egy jó pár éve, a fent említett haverom
úgy döntött, hogy megválik a trafikos
képeitől, engem keresett meg elsőként. Sajnos nem
volt rá pénzem, de azért nosztalgikus hangulatban
végigbogarásztam a mappába rendezett sorozatot.
Közben beszélgettünk a régi szép
időkről, és megemlítette, mennyire büszke rá,
hogy az egész sorozatot sikerült megszereznie. (A
mappában ha jól melékszem 140 kép
volt.) Néhány hónappal később amnikor
már túladott rajtuk, én pedig alaposabb kutatást
végeztem a témában, ismét szóba
kerültek a képek. Amikor elárultam neki, hogy
addig már több mint 700(!) különböző
Star Wars-os képet azonosítottam, igencsak meglepődött... |
* * *
|
06.
Non-stop Episode II
2002
májusában az a különleges eset történt,
hogy a második részt a feleségemmel egyetlen
hét alatt - hétfőtől vasárnapig - csaknem
minden nap megnéztük. Hogyan lehet 'hivatalból'
megnézni ennyiszer egy filmet? A most következő rövid
történettel megpróbálom elmesélni...
A
bemelegítés 2002. május 12-én vasárnap
kezdődött. Aznap "rendes" klubnapot tartottunk
a Petőfi Csarnokban, bár a megjelentek már nagy
izgalomban voltak a közelgő premier miatt. Már három
hónapja láttam el a klubvezetői feladatokat, és
éppen ezért többen megpróbáltak
meggyőzni arról, hogy nekik is feltétlenül
ott a helyük a premier előtti vetítésen. Ilyen
esetben igen nehéz igazságot tenni, hiszen a szervezők
meglehetősen szűkre akarták szabni a klubos keretet, és
bizony kemény tárgyalásokat kellett folytatnom
velük azért, hogy ne csak jelmezes klubtagokat vihessek
magammal, és egyáltalán, ne díszletnek
legyünk ott a meghívott vendégek bevonulásakor,
hanem nézőként is részt vehessünk az
eseményen... Igen, alapvetően csak erre kellettünk
volna, de erről majd később.
De
térjünk vissza a vasárnapra. Az egyik kereskedelmi
tévécsatona kedvcsinálónak elsőként
sugározta az első részt, és ez bizony - és
a kritikusok bármennyire is fújoltak rá,
és lépten-nyomon az utálatukról adtak
hangot - nézőcsúcsot hozott a csatornának.
A klubrendezvényről hazafelé betértünk
egy gyorsétterembe, ahol pont be volt kapcsolva a tévé,
így még egy kicsit meg is tudtunk nézni belőle.
(A vendégek nagy része persze reptéri szinten
zajongott, emiatt az élmény jelentősen sérült.)
Ez valóban ideális felvezetése volt az elkövetkező
hétnek, aminek nagy részéről előre még
nem is tudtunk semmit.
Aztán
elkezdődött a hét, az Episode II hete. Május
13-án hétfőn a forgalmazó székházában
láttuk először a filmet feliratos változatban.
A vászon ugyan nem volt különösen nagy,
de a hangulat igen belsőségessé tette az eseményt.
Egy-két meghívott esetében persze nem értettem,
mit is keresnek ott valójában, de mivel nem az én
dolgom volt, hogy az illetékességükét
megítéljem, ezért a véleményemet
megtartottam magamnak. Örültem, hogy ott vagyok, slussz.
A
film után hazafelé menet eufórikus állapotban
a feleségemmel el is döntöttük, hogy még
egy párszor meg fogjuk nézni moziban, mindenféle
változatban. Az események azonban ekkor már
mozgásba lendültek, mert másnapra hivatalosak
voltunk a sajtóvetítésre. Ez is újdonság
volt a számunkra, és külön jelentőséget
adott a dolognak egy rádióműsor meghívása.
A lényeg az volt, hogy a film megtekintése után
rögtön elmentünk a rádióba a mozis
műsor felvételére. Május 14-én, kedden
délelőtt a Duna Plaza mozijának nagytermében
került sor a sajtóvetítésre, és
ezúttal a szinkronos verziót nézhettük
meg. (A Duna Plaza ekkor még nem volt a klub állandó
bázisa, erre a következő év tavaszáig
kellett várni.) Meg kell jegyeznem, hogy a vetítésen,a
négyszáz fős teremben alig harminc(!) újságíró
tette tiszteletét - meg persze megint egy-két olyan
arc, akiknek talán semmi keresnivalója nem volt
ott. (Az ő szemszögükből bizonyára én
voltam az, aki feleslegesen jelent meg.) A filmről a sajtó
részére készült egy műsorfüzet
is, amiből szerencsére kaptam egy példányt.
(Ez a web-oldalunkon már jó ideje látható.)
Aztán elmentünk a rádióstúdióba
és egy jót beszélgettünk a Klónok
támadásáról meg a Star Wars-ról,
úgy általában. Még csak kedd délelőtt
volt, de már másodszor láttuk a filmet.
Aznap
estére volt szervezve díszelőadás a Lurdy
Házba. Erre eredetileg csak jelmezesek mehettek volna,
ráadásul a szervezőknek az a remek ötlete támadt,
hogy mi rajongók a tényleges premier előtt ne is
akarjuk megnézni a filmet, csak jelenjünk meg jelmezben
a film utáni eszem-iszom partin. Amikor hetekkel korábban
először leültünk megbeszélni a részleteket,
ennél a pontnál úgy éreztem, most
azonnal felállok az asztaltól, és csókolom.
Mert az alaphelyzet egy vicc volt. Több száz meghívott
vendég jelent meg aznap este a moziban, de mi, rajongók,
a hazai klub tagjai, akik számára a Star Wars nagyon
sokat jelentett, és akik mindent megtesznek/megtettek a
messzi-messzi galaxis népszerűsítéséért,
ne akarják megnézni a hivatalos bemutató
előtt az Attack of the Clonest. Akkor és ott eldöntöttem,
hogy nem engedek, és vagy megnézik a klubtagok is,
vagy nem lesznek jelmezesek aznap este ezen az eseményen.
Mivel látták, hogy komolyan beszélek, ezért
sok apró kompromisszum árán végül
a filmet is megnézhettük. (Mondjuk ettől még
úgy kellett besunnyognunk a nézőtér hátsó
részébe a gépházon keresztül,
és ugyanígy 'menekültünk' ki a film végén,
nehogy meglássanak minket a celebek, hiszen akkor oda a
meglepetés. A jelmezek idő előtti látványa
biztosan tönkretette volna a látásukat. Az
a tudat vigasztalt, hogy legalább harmincöt igazi
rajongót - köztük néhány nem jelmezes,
de közösségért sokat tevő klubtagot -
sikerült bevinni az eseményre.)
Viszont
ami ezután következett, az messze alulmúlta
a várakozásaimat. A filmhez kapcsolt after-partyra
a meghívott celebek serege lepte el az akkor üresen
álló szupermarket területét. Értetlenül
néztem a gyülekezetre, hiszen biztos voltam abban,
hogy közülük sokakat egyáltalán nem
érdekel a Star Wars, csak reprezentatív okokból,
meg a tömérdek ingyenkaja-pia miatt bukkantak fel
aznap este. A munkálatokban részt vevők - leginkább
a szinkronosok - jelenlétének kifejezetten örültem,
hiszen hatalmas munkát végeztek, és az volt
a legkevesebb, hogy meghívták őket. Viszont soha
nem értettem, hogy minek kell olyanoknak ingyen megnéznie
egy filmet, akiknek a.) semmi közük az adott produkcióhoz,
b.) akik annyi pénzzel rendelkeznek, hogy egy mozitermet
is ki tudnának bérelni egy estére, akár
több egymást követő alkalommal is. Ekkor meg
is fogadtam, hogy ha egyszer sok pénzem lesz, akkor a klubtagok
mellett egy halom csóringer srácot is elhívok
megnézni a filmet, olyanokat, akiknek komoly gondot okoz
a mozijegy kifizetése. A nyomtatott és elektronikus
sajtóban megjelenő interjúkat olvasva rájöttem,
hogy egy Star Wars-filmet inkább a rajongóknak kellene
megnézniük a díszelőadáson, mint azoknak,
akik utána csak unottan, nem egy esetben lekezelően tudnak
nyilatkozni róla. De hát ott voltak, ez a lényeg,
a bulvársajtó meg lelkesen írt róluk,
hurrá.
Amikor
másnap, szerdán elérkezett a közönségpremier
éjszakája, már nemcsak három vetítésen
voltunk túl, hanem kellő mennyiségű tapasztalattal
is felvérteződtem. Erre az estére nem szerveztem
külön bulit az eseményre, simán csak megvártuk
az éjfél utáni kezdést. (Csak emlékezetetőül,
a klub főhadiszállása ebben az időszakban még
a Petőfi Csarnokban volt.) A hátunk mögött hagyott
pár napban megerősödött bennem az a nézet,
hogy ilyen erős rajongói tábort sokkal jobban meg
kell becsülni. A jelmezesek nagyon rákészültek
erre a napra, de azért volt egy-két srác,
akikre kissé neheztelnem kellett. Volt ugyanis, aki az
előző napi díszleőadásra minden további nélkül
beöltözött, de a közönségpremierre
- ami kimondottan a rajongói oldal eseménye volt
- már nem vette a fáradságot. Magamban ismét
el kellett könyvelnem a tényt, miszerint egyesek aktivitása
csak a sajtó nyilvánosságának szól,
ha nincs akkora felhajtás, a jelmezes szereplés
nem is annyira fontos. A teltházas előadás viszont
kárpótolt, és a vetítés előtti
rövid köszöntőmben ki is hangsúlyoztam,
mennyire örülök annak, hogy végre olyanokkal
nézhetem meg a filmet, akiket az valóban érdekel.
Dörgő tapsvihar volt a jutalmam... (Mint utólag kiderült,
azért itt is volt, aki ingyen lógott be az előadásra,
és ezzel még kérkedett is egy sort a többiek
előtt. Ez amiatt volt visszatetsző a számomra, mert másnap,
vagyis csütörtökön igen szép marhaságok
jelentek meg a tollából.)
Május
17-én, azaz pénteken délután ismét
a Duna Plazában voltunk hivatalosak egy céges bulira,
mellyel a dolgozókat jutalmazták egy zártkörű
vetéssel. A megállapodás alapeleme volt a
filmnézés is, így a jelmezes szekció
ismét egy szinkronos változattal gazdagíthatta
az élménytárát. A film előtt a cégvezető
mondott beszédet, jutalomból kiosztott néhány
üveg bort a kollégáknak, jött a kötelező
fényképezkedés a jelmezesekkel, majd besétáltunk
ugyanabba a terembe, ahol előző éjszaka a közönségpremier
zajlott.
És
ezzel még mindig nem volt vége. Az Episode II premierje
idején nagy szenzáció volt a digitális
vetítés, így értelemszerűen minket
is felkértek egy kis promócióra. Mivel a
bemutató napja már foglalt volt, a MOM Parkkal a
hétvégét ütemeztük be. A jelmezesek
itt amolyan közönségcsalogatónak lettek
bevetve, és egy egész délutános 'produkció'
után megnézhettük az Attack of the Clones digitális
változatát. Bizonyos korlátok miatt akkoriban
egy digitális kópián nem volt se felirat,
se szinkron, így az érdeklődést magával
a technikai újdonsággal probálták
felkelteni. Ezzel nem is volt gond, de egy fura malőr mégis
sokat rontott az élményen. Azon a vetítésen
amire beültünk, valakinek sikerült a film háromnegyedénél
felkapcsolnia a villanyt, és mindezt a cselekmény
olyan pontján, amikor a geonosisi droidgyár sötét
helyszíne dominált. A fényárt persze
nem hirtelen zúdították a közönségre,
hanem szép fokozatosan, majdhogynem elegánsan. A
rajongók azonban nem örültek ennek, és
hangos füttyögéssel jutalmazták ezt, és
amikor már vagy két perce állt nappali világosságban
a terem, a türelmetlenebbek mocorogni kezdtek. A film persze
ment tovább, az erős világítás miatt
viszont csak elmosódott alakokat lehetett kivenni a vásznon.
Aki ekkor látta először, tutira nagyon örült
neki.
Egy
hét alatt tehát hatszor néztük meg a
második részt. Ennél töményebb
premier hetet el sem tudtam volna képzelni... |
* * *
|
05.
A Birodalom visszavág, először...
1980-ban
a gyengén teljesítő hazai információs
csatornáknak 'köszönhetően' még szinte
semmit sem tudtunk a Csillagok háborúja hivatalos
folytatásáról, azt viszont valahogy mégis
éreztük, hogy lesz új rész. Darth Vader
nem hiába menekült meg a Yavin 4 mellett vívott
csata után, és különben is, egy ilyen
történetet nem lehet itt abbahagyni. Akkortájt
nagy kincsnek számítottak az újságokból
kivágott cikkek és képek, és ha egy
magyar rajongó esetleg egy külföldi magazinból
zsákmányolt valami érdekeset, rögtön
királlyá dicsőült a haveri körében.
Az ezekben elejtett félmondatokból próbáltunk
összerakni a következő részre vonatkozó
infókat, gyakran kevés sikerrel.
1980
vége felé, egy borongós iskolai napon épp
a gyakorlati terem előtt készültem lelkileg az előttem
álló megpróbáltatásokra. A
történethez tartozik, hogy a gyakorlati tanár
az elrettentő erejű szigorúságáról
volt híres, és egy évtizeddel korábban
már a bátyám is rémtörténeteket
mesélt róla. Soha nem késtem el egyetlen
óráról sem, és az övét,
az ódon iskolánk tetején, a harmadik emeleti
'barlagjában' pláne nem szalasztottam volna el.
Reggelente általában én voltam az első, aki
odaért, és ilyenkor még megpróbáltam
a házi feladatnak ránksózott szakrajz hibáit
az utolsó pillanatban valahogy korrigálni.
Szóval
ekkor toppant be a rövid folyósóra egy osztálytársam
- akivel érdekes módon soha nem kerültem haverságba
- , és máris nekemszögezte a negyvenforintos
kérdést: "Láttad már az új
Csillagok háborúja filmből a képeket?"
Megpróbáltam értelmes arcot vágni,
hiszen iskolaszerte a Star Wars egyik szakértőjének
számítottam. "Persze, láttam egy
párat..." Egy szó sem volt igaz ebből,
akkor még csak találgatás szinten jutott
le hozzánk a információ arról, hogy
esetleg valamikor lesz egy új film. (Amerikában
már régen ment.) Nos, az osztálytársam
komoly arccal bólintott, majd bevitte a halálos
ütést: "Csak mert most kaptam egy német
újságot, amiben van egy pár oldalnyi képes
cucc. Ha esetleg érdekel, behozhatom, elcserélhetjük
valamire." Végem volt, mert tudtam, hogy holnapig
várnom kell a nagy talányra, mi is van azokon az
oldalakon. Aznap minden szünetben a nyakára jártam,
és kérdezgettem, de mivel nem igazán volt
képben a filmmel kapcsolatban - ami akkoriban nagyon meglepett
- nem tudott érdemben válaszolni. Annyit tudtam
meg, hogy nem a Csillagok háborúja jelenetei vannak
a képeken, hanem ugyan azok a szereplők egy teljesen új
közegben láthatóak.
Másnap
betartotta a szavát, és hozta az újságot.
Valósággal sokkolt, amit láttam. Egy háromoldalas
összeállítás volt a Birodalom visszavágból,
ha emlékeim nem csalnak, akkor a Stern magazinól.
(Már a név is beszédes, csakúgy, mint
az angol Empire esetében.) A cikk egy kétoldalas
képpel kezdődött. Luke Skywalker amint a Dagobah mocsarába
fúródott X-szárnyú vadászgépe
előtt lézerpisztollyal a kezében néz szembe
a kamerával. Alul apróbb fotók színesítették
az összhatást, amik egy idő után sokat vesztettek
érdekességükből, ugyanis szinte mindenhol felbukkantak,
ahol csak írtak a filmről. A következő oldal fekete-fehér
volt, ahol még három fotó kapott helyett,
köztük Chewbacca volt a kuriózum, amint éppen
a Millennium Falcon alatt áll, kezében a hegesztőszemüvegével.
És volt még egy concept-art a Felhővárosról,
a tervezés korai stádiumából. Számomra
a képanyag volt a fontos, ugyanis német nyelvismeret
híján egy árva mukkot sem értettem
a leírt szövegből.
A
nyolcvanas években az egyik fő darabja volt a gyűjteményemnek
ez a pár oldal, és utólag nem sajnáltam
érte azt a Matchbox-ot, amit cserébe adtam. Az idők
folyamán - mint sok minden más - ez a cikk is egy
szép kis vargabetűt írt le, mire végre a
feleségem gyűjteményében landolt. Most már
ott is marad örökre, és ha nosztalgiázni
támad kedvem, bármikor előszedhetem. Azt viszont
ezzel a cikkel tanultam meg, hogy a nyomtatott sajtótermékekre
mennyire kell vigyázni. Manapság a gyűjteményem
jelentős része ilyen újságokból áll,
és nagyon büszke vagyok rájuk... |
* * *
|
04.
Te, ez nem az a film, amit azok a magyar csávók
csináltak?
1999
szeptemberének elején, amikor már szinte
csak karnyújtásnyira volt az Episode I magyarországi
premierje, érdekes dolgok történtek körülöttem.
Ha addig viszonylag szűk körűnek volt is mondható
a Star Wars iránti rajongás az országban,
a bemutató közeledtével hirtelen mindenki rajongóvá,
és ezzel párhuzamosan szakértővé vált.
Kezdtem azt érezni, hogy - egy régi focis hasonlattal
élve - a 10 millió Star Wars szakértő országa
vagyunk. Ez persze jót tett a film nézettségének,
hiszen a Baljós árnyakra keresztelt epizódot
egy hét alatt csaknem negyedmillióan(!) látták
az első héten.
A
film otthagyta tehát a nyomát abban a korban, és
ahogy visszagondolok arra az időszakra, az emlékeimben
két nagyon is jellemző sztori bukkan fel újra és
újra. Érdekes módon mindkettőt a filmet reklámozó
óriásplakátok ihlették, és
mindekettőben fontos szerepe volt a nem túl gyors tömegközlekedésnek.
Nagyjából
másfél hét lehetett hátra a premierig,
amikor a főútvonalakat sújtó felújítások
miatt csak vánszorgó 1-es villamoson aszalódva
egy érdekes párbeszédre lettem figyelmes.
Persze a Star Wars volt a téma. Két középiskolás
korú srác arról cserélt eszmét,
hogy milyen is lehet az új film, aztán amikor elcammogtunk
egy óriásplakát előtt, végre dűlőre
jutottak, és megbeszélték, hogy kerül,
amibe kerül, de ők bizony ezt megnézik. Eddig semmi
meglepő nem volt a diskurzusban, azonban ekkor jött a váratlan
fordulat. Az egyikük nagyot sóhajtott és közölte:
"Csak az a baj, hogy a Star Wars Klubosok két
hétre előre lefoglalták az összes jegyet itt
Budapesten, így semmi esélyünk, hogy mostanában
bejussunk egy moziba..." Mivel közvetlenül
melletük álltam, kicsit úgy éreztem
magam, mintha a Kíváncsi Kamera egyik adásának
felvételén lennék, ahol engem tesztelnek
a műsorkészítők. Percekig morfondíroztam
azon, hogy közbeszóljak-e, és megköszönjem
a kitüntető bizalmat, amivel a klubot illették, mert
hát ennyi jegyet a nézettségi adatok ismeretében
egyszerűen képtelenség lett volna lefoglalni. Hosszas
tépelődés után úgy döntöttem,
nem szólok közbe. Ha már a klubnak ekkora respektje
van, akkor maradjon is így...
A
másik párbeszéd a 80-as trolin esett meg.
A reggeli csúcsforgalomban a Fogarasi út-Kerepesi
út találkozásánál nem egy egyszerű
mutatvány átevickélni, különösen
nem egy trolibusznak. A forgalmas kereszteződésben akkoriban
a legjobb helyen ott díszelgett az Episode I óriásplakátja,
és mivel gyök kettes sebességgel haladtunk
el mellette, a buszon nyomorgó és bonuszként
gőzfürdőző tömegnek bőven volt ideje szemügyre
venni a film karaktereit. (Erről a plakátról tudni
kell, hogy nálunk nem az eredeti koncepció élt,
vagyis egy karakter egy plakát, hanem három főszereplőnek
kellett osztoznia a dicsőségen.) Szóval, amikor
a busz eljutott a szóban forgó plakátig,
és az csaknem betöltötte a kilátást,
két nem túl jóképességű fiatal
rögtön rámozdult a témára. Az egyikük
olyan kérdéssel kezdte, hogy kis híján
leszédültem troliról: "Te, ez nem
az a film, amit azok a magyar csávók csináltak?"
Na, persze fiacskám, gondoltam magamban, és a helyi
konzervgyár volt a szponzor. Ám a haverja olyat
válaszolt, hogy ismét elsötétült
körülöttem a galaxis: "De igen, az. Meg
kéne má' nézni..."
Másfél
megálló volt a végállomásig,
de nehezen tudtam türtőztetni magam, hogy ne röhögjek
a szemükbe. Sokszor elmeséltem ezt a sztorit az ismerőseimnek,
kiegészítve azzal, hogy valószínűleg
az Episode I-t összekeverték az akkoriban szintén
nagy publicitást kapott Füle Zoli-féle Sötét
oldallal. Azt tényleg magyarok csinálták,
de azért nem futotta ilyen óriásplakátokra. |
* * *
|
03.
Már megint a Csillagok háborúját hallgatod?
1981-ben
a bátyám a fenti kérdést igen sokszor
feltette nekem. Nos, azt tudni kell, hogy csaknem kilenc év
korkülönbség volt köztünk, és
ez bizony két testvér számára generációs
szakadékot jelent. Abszolúte nem voltunk összhangban,
nem volt közös érdeklődési körünk,
más zenét hallgattunk, és az életünk
is teljesen más irányba ment felnőttkorunkban. A
Star Wars-ot viszont neki köszönhetem, de ez már
egy másik történet, egyszer talán azt
is elmesélem...
De
térjünk vissza a zenére. A nyolcvanas évek
legelején nem volt könnyü hozzájutni a
minőségi zenékhez, és még nehezebb
volt őket otthon is jó minőségben hallgatni. Nekem
egy vacak kazettás magnóm volt, természetesen
a mono hangzás minden hátrányával.
Ebből az alaphelyzetből kiindulva szerintem mindenki érezheti,
milyen siralmas volt a helyzet. Viszont sikerült hozzájutni
az első Star Wars-film zenéjéhez, méghozzá
a legendás dupla album és a Meco nem kevésbé
legendás feldolgozáslemeze jóvoltából.
A
két albumot felváltva hallgattam, persze éppen
hangulattól függően. Amikor könyvet olvastam,
akkor az eredeti filmzene ment, ha éppen valami egyéb
más tevékenység foglalt le, akkor inkább
a funkys feldolgozást raktam be a magnóba. Ez utóbbival
az volt a furcsa helyzet, hogy sem előtte, sem pedig utána
nem hallgattam amerikai (vagy más) funky-t, és kizárólagosan
a Meco lemeze volt az, amit el bírtam viselni ebben a műfajban.
Ők azonban olyan mesterien adták vissza a film hangulatát,
hogy egyszerűen nem bírtam szabadulni tőle.
És
az, hogyan is jutottam hozzájuk, szintén a kalandos
történetek kategóriájába tartozik.
Az eredeti filmzenei albumot egy haverom hozta fel kölcsönbe,
és árgus szemekkel figyelte ahogy szüleim Tesla
lemezjátszóján forog. Felraktam a lemezt,
csatlakoztattam a kábelt, és rögtön mono-vá
varázsoltam John Williams remekművét. Viszont két
dolog már akkor meglepett. Az egyik, hogy a lemez eredeti
amerikai kiadás volt. Lenyűgözött a design, és
az, hogy a felvételek címei nem lettek feltüntetve
a borítón, és ezzel nem sérült
vizuális hatás. A másik, hogy a lemezek oldalai
nem sorrendben, hanem egy kicsit furcsa össze-visszaságban
követték egymást. (Erről szól írásunkat
elolvashatod a Filmzene rovatban.) Erre persze akkor jöttem
rá, amikor már javában dúlt az film
végi űrcsata, pedig még még csak az első
lemez második oldalának a közepén tartottunk.
Magnó stop, gyors cimkenézegetés és
visszatekergetés után folytatódott a rögzítés.
Évekig éltem ezen a felvételen...
A
Meco-féle feldolgozás egy kanadai kiadású
műsoros kazettán érkezett hozzám. Egy osztálytársam,
akit annyira nem hatott meg a Star Wars, mint mondjuk engem, ajándékba
kapta, de azért megválni nem nagyon akart tőle.
Pedig mit össze nem könyörögtem neki... Ennek
ellenére azért kölcsönadta, és
ennek révén én is rögzíthettem
- még mindig a mono 'csúcstechnikával' -
a kérdéses anyag egyik felét. A másik,
a B-oldal nem kellett. Ezen amolyan igazi funky-s dobolás
volt, amit másfél perc után kikapcsoltam,
és gyors ütemben mást vettem fel a helyére.
A
kazetta egy jó évtizeddel később, vagyis
a kilencvenes évek elején ismét felbukkant,
de ezúttal egy másik haverom gondozásában.
Megint jött egy kölcsönkérés, és
persze alkudozás arról, mennyiért adná
el nekem. Neki sem akaródzott, így megint hoppon
maradtam. Aztán a kétezres években rendezett
lemezbörzék egyikén az ölembe pottyant
egy hibátlan állapotú bakelit kiadás
ugyan ebből az albumból - a huszadik évfordulóra
kiadott CD-ről nem is beszélve. Megszereztem a legendás
Star Wars-kislemezt is, amivel 1977 októberében
a Meco az amerikai slágerlistát vezette, és
az egykoron hőn áhított kazettáról
közben szép lassan el is felejtkeztem.
...Mígnem
a legutolsó tulajdonosa úgy döntött, hogy
merő jószívűségből nekem adja a kazettát.
Most is örzöm, bár lejátszani már
nem tudom mivel. 23 évet vártam arra, hogy megszerezzem.
Ekkor sajnos a bátyám már nem élt,
pedig szívesen megmutattam volna neki... |
* * *
|
02.
Elnézést, ez a The Phantom Menace sor?
1999.
július 24-én, szombaton éjjel fél 12-kor láttam először moziban
az Episode I-t. Az esemény Londonban, az európai premiernek is
otthont adó Odeon moziban történt, és igen mély nyomot hagyott
bennem. Ez furcsa lehet sokak számára, hiszen az első részt illik
'gyenge' jelzővel illetni. A filmet persze a szigetorszában is
nagy várakozás előzte meg, viszont olyan meglepetést még soha
nem láttam senki arcán, mint egy nappal korábban, amikor a Heathrow-n
az útlevelet ellenőrző tiszt - akkoriban még nem voltunk a EU
tagja, így alapos vizsgálat, és nem ritkán pofára menő visszatoloncolás
várt a keletről érkezőkre - feltette a kérdést: "Mi az
ideutazásának célja?" Szemrebbenés nélkül válaszoltam:
"Szeretném megnézni az új Star Wars-filmet..."
Ezen egy pillanatra elgondolkodott, majd szúros szemmel rámnézett
a szemüvege felett. Lassan felhúzta a szemöldökét, aztán egy gyors
mozdulattal becsukta az útlevelemet. "Oké, mehet"
- intette, és szólította a következő delikvenst.
A
sztorihoz tartozik, hogy igazából egy tizenegy fős társaság tagjaként
elsődlegesen a Watfordban rendezett éppen aktuális Star Wars-os
találkozóra kívántam eljutni. A filmről mindenki tudott, a rendezvényről
sokkal kevésbé, így ez hihetőbbnek tűnt. Igazam lett...
Másnap
délután, a szokásos londoni tekergés alatt jutottunk el az Odeon-hoz,
és arra gondoltunk, hogy érdemes lenne megnézni a filmet. A magyar
bemutatóig még hátra volt csaknem két hónap, így a meglehetősen
borsos jegyár ellenére nem sokat gondolkodtunk a dolgon. (Merő
véletlenségből még a pénztáros is magyar volt.) Aztán amikor éjjel
visszamentünk a mozihoz, hatalmas tömeg foglalta el a teret. Először
nem tudtam mire vélni a csődületet, aztán kiderült, hogy mindenki
a Star Wars-ra vár. Elképesztő volt. Néhány perc múlva egy katonai
kiképző őrmester minden szigorúságával megáldott úriember lépett
a színre, és a gégemikrofonjába vakkantott parancsokkal egy hosszú
vonalú sorba terelte a téren állókat. Mivel még nem volt ilyen
élményben részem, ezért az előttem toporgó kisebb társaságtól
kérdeztem meg: "Elnézést, ez a The Phantom Menace sor?"
Az egyik srác bizonytalanul rámnézett: "Remélem..."
Néhány perc múlva kiderült, hogy igen, az volt az.
A
hangulat, ami a moziban fogadott, valami fenomenális volt. Egy
utánozhatatlan, kupadöntőket meghazudtolóan izgalmas és vibráló
pillanat. Előtte olvastam egy-két cikket arról, hogy a nyugati
közönség nagyon direkt módon reagál a filmben zajló eseményekre.
Persze jó előre megfogadtam magamban, hogy én bizony nem veszek
részt a közönség csápolásában. Hát, a fogadkozás az mindig könnyű
dolog...
Amikor
egy két és fél ezres(!) befogadóképességű moziban ül az ember,
ahol a tömeg úgy viselkedik, mint egy futbalmeccs szurkolótábora,
akkor óhatatlanul is áldozatul esik a tömeg akaratának. Az egyik
percben még nyugodtan ültem, és megpróbáltam semleges arckifejezéssel
bámulni az üres mozivásznat, aztán nem sokkal később én is ugyan
olyan önfeledten tapsoltam a közönséggel, mint a jelenlévő kortársaim
szinte mindegyike. Örömömben osztozott velem későbbi feleségem
is, akivel ez volt az első közös külföldi kiruccanásunk, amit
persze a Star Wars iránti rajongás motivált. Szóval egyszerűen
képtelen voltam ellenállni amikor az 'A long time ago'-felirat,
és a Star Wars-logo felbukkant, és én is úgy tapsoltam, mintha
kötelező lett volna. Itt szembesültem a ténnyel, hogy a hosszú
évekkel korábban olvasott cikkekben tényleg igazat írtak arról,
miképpen reagálnak a nézők a Star Wars-ra a nyugati világban.
|
* * *
|
01.
Amikor a szájhagyomány (majdnem) visszavágott
Milyen
más volt a világ akkor, amikor nem tudtuk a pontos megjelenési
dátumokat. Besétáltunk egy könyvesboltba, és meglepetés szerűen
bukkantak fel a polcokon - vagy éppen raklapokon - a könyvek.
1981.
december 30-án, egy borongós késő délután (éppen az utolsó téli
szünetem vége felé közelítettünk az általánosban) teljesen véletlenül
összefutottam István nevű osztálytársammal. Egy-két mondat után
kinyögte, hogy "Figyelj, Te megvetted már a Birodalom
visszavágot? Mármint a könyvet..." "Hol a fenében
vettem volna meg?" - kérdeztem, és arra világosan emlékszem,
hogy olyan izgatottság vett rajtam erőt, mintha az életem múlt
volna a válaszán. "A Flórián tele van vele..."
Párszáz méterre álltunk az üzletközponttól, de mivel az anyagi
helyzetem nem volt túlságosan stabil, percekig kétséges volt,
hogy megengedhetem magamnak a 22(!) forintos kiadást. Kétségbeesetten
számoltam át újra és újra a szűkös pénzügyi keretemet, és már
majdnem elindultam hazafelé, amikor eszembe jutott, hogy a másik
zsebemben kell még lennie 2 forintnak. Sikerült végül összekaparnom
az összeget, és egy gyors vágta után berontottam a Flórián földszinten
lévő könyvesboltjába.
Mondanom se kell, teljesen felesleges volt sietnem, ugyanis egy
szinte érintetlen raklapnyi Birodalom visszavág állt az üzlet
mértani középpontjában. A rakás tetejéről gyorsan leemeltem egyet,
kifizettem, és máris fordultam vissza, hogy egy újabb vágta után
beletemetkezzek kedvenc hőseim kalandjainak folytatásába... Természetesen
nem bírtam ki hazáig, és a mostanában Faluházként emlegett Szőlő
utcai mostrum előtt - csak úgy gyaloglás közben - elkezdtem olvasni
a könyvet. Időnként felpillantottam, nehogy nekiütközzek valakinek,
de mivel nem nagyon mászkált senki az utcán, ez a veszély nem
fenyegetett. Szerencsére. Az egyik kapualjban ugyanis valamiért
kicsúszott az ujjaim közül a könyv, és nyitott állapotában - szöveggel
lefelé - szépet csattant a fém lábtörlő mellett. Írtó ciki volt.
Villámgyorsan felkaptam, de ennek ellenére néhány szürkés folt
keletkezett a kérdéses oldalpáron, amit később gondos restaurációval
sikerült eltüntetnem.
Hazaérve
rögtön megfogadtam, hogy addig nem teszem le ezt a könyvet, amíg
ki nem olvasom. Ilyen fogadalmat nem volt nehéz tennem, hiszen
másnap szilveszter volt, tehát nem kellett sietnem sehová. Sajnos
nem sikerült betartanom, ugyanis valamikor éjfél előtt jött egy
filmszakadás, és a sztori végét csak másnap tudtam meg, amikor
az utolsó oldalal is végeztem.
A
fenti történet számomra két tanulságot hordoz: 1.) Már akkoriban
is voltak csodák, ugyanis ez a könyv egy hónappal a film hazai
premierje előtt jelent meg, így nem véletlen, mekkora élményt
jelentett végigolvasni azt a történetet, melyre két és fél éve
vártam. 2.) Gyakorlatilag semmilyen reklámkampány nem előzte meg
a megjelenését, és mint a fenti példa mutatja szájhagyomány útján
terjedt a megjelenés híre. Ugyan jó másfél hónappal korábban,
egy fővárosi napilap kultúrális rovatában pársoros infó olvasható
volt arról, hogy lesz majd egy ilyen könyv - én meg ennek apropóján
vettem is a bátorságot, hogy december elején felhívjam a kiadó
ügyfélszolgálatát. Akiktől a szokásos "fogalmunk sincs,
mikor jelenik meg" választ kaptam. Ez persze már akkor
sem merítette ki a jól átgondolt marketingstratégia fogalmát,
de hát cím eladta a portékát. Akkoriban legalábbis igen... |
|
|
|
|
|
|
|