The Clone Wars - Original Motion Picture Soundtrack
Barta Zoltán összeállítása

Amikor nyilvánvaló tény lett a The Clone Wars animációs sorozat beindulása, felvetődött a kérdés: vajon ki lesz a széria zeneszerzője? Ezt a posztot bizonyára sokan szerették volna megkaparintani, azonban csak az pályázhatott eséllyel a tisztre, akinek nemcsak remek érzéke van átörökíteni John Willliams halhatatlan melódiáit egy ilyen produkcióba, hanem jelentős rutinnal rendelkezik a televíziós műfajban is. Mert bizony a tévé az más, alapvetően más, itt állandóan magas színvonalat kell produkálni, méghozzá gyilkos tempóban. A kiválasztott szerencsés - Kevin Kiner - pedig nem okozott csalódást. Olyannyira nem, hogy mire észbe kaptam, már vagy ötödször hallgattam végig az általa komponált és vezényelt The Clone Wars Soundtrack Albumot. A zene vizuális, vagyis a korábbi filmekhez hasonlóan azonnal tudok hozzá képeket társítani, és már a második alkalom után beugrottak a zenéhez tartozó teljes jelenetsorok. Kiner becsületére legyen mondva, mindezt úgy érte el, hogy csak itt-ott veszi elő Williams témáit. Vannak persze kötelező körök, mint a főcím és a vége főcím, de a dallamok közül leginkább csak felsejlenek a korábban már belénk ivódott zenei elemek, mert ezeket Kiner elegánsan, a saját koncepciója szerint továbbfűzi. És mindezek mellett nem fél a kísérletezéstől sem. A nagyzenekari hangzást játszi könnyedséggel keveri össze a szintetizátorokkal és a torzított gitárral, míg a ritmusszekciót az akciódúsabb krimikben mostanában divatos kopogós dobolással erősíti. Mindezt pedig, a kitűnő hangszerelésnek hála, egy tökéletesen élvezhető eleggyé gyúrva tálalja a nézőknek.

Kevin Kiner vajon hol tett szert erre a rutinra, hogy ilyen mesterien ötvözze a nem könnyen elegyíthető műfajokat? Nos, a The Clone Wars előtt a világ egyik legnézettebb tévé-sorozatához, a CSI: Miami-hoz komponált zenét, méghozzá igen sokat. Ott aztán mindenre szükség volt: alá kellett festeni drámát, adrena­lin bizsergető akciót, vagy éppen a tengerparti bulizást. A komponista sokat merített tehát ebből a korszakból, de közben oda tudott figyelni arra is, hogy a zenéje a rendkívül sok ötletnek hála mindvégig egyedi maradjon. Enélkül nem is lehetne hosszú távon életképes.

De nézzük egy kicsit részletesebben, hogyan is épül fel a The Clone Wars filmzenéje. Ami már első ránézésre is szokatlan, az a rengeteg - szám szerint harminckettő - felvétel. A filmze­nék gyűjtésében valamennyire gyakorlott rajongók rögtön kiszámolhatják, hogy ez a lemez a nem túl hosszú kompozíciók sorozata, és ezt az anyagot egyhuzamban végighallgatva teljesen rendben valónak tűnik. Mivel a film meglehetősen akciódús, és a cselekmény sokszor ugrik egyik helyszínről a másikra, a zene vágása során gondosan ügyeltek a kicentizett pontosságra, ezért mindvégig egyfajta izgalmas, már-már popu­láris lüktetés érezhető, és ez nem megy a minőség rovására. Kiner zseniálisan átírta a főcímzenét, és nem rombol vele mítoszt. Ehhez az animációs filmhez ez a stílus passzol.

Ami alapvetően mássá teszi a zenét, az a közel-keleti beütés. Az Episode III egyik drámai részében csendült fel egy női vokál, mely Anakin és Padmé gyötrődéseit volt hivatott kihangsúlyozni. Kiner nemcsak belekapaszkodik ebbe a témába, hanem alaposan körbe is járja azt. Ehhez jó hátteret ad a Tatooine kietlen pusztasága, és a felvonultatott zenei elemek remekül illenek a sötét oldal szolgálóinak megjelenéséhez.

A csatajelenetek közül a Battle of Christophsis még a klasszikus stílusjegyeket viseli magán. Erőteljes fúvós- és üstdobhangzással festi alá a szeparatista és a köztársasági haderő összecsapását. A váltást az Obi-Wan to the Rescue című felvételtől kezdve érezhetjük. Az erőteljes gitárhangzás, elegyedve a sejtelmesen vibráló szintetizátoros basszussal, a hol dübörgő, hol pedig csak kopogó dobokkal varázsolja a hangzást izgalmassá.

És a végére még maradt egy meglepetés. A vége főcímben Kiner mintha Williams zenéjét a Meco legendás 1977-es feldolgozása szerint értelmezte volna újra. Lehet, hogy ez csak a véletlen műve, és harminc év után ő is ugyanazt az irányt találta meg, amit Monardo-ék annak idején. De az is lehet, hogy gyerekkorában sokat hallgatta a mester átiratát.

Összegezve elmondhatjuk, hogy bármennyire is gyermekek számára készült a The Clone Wars, a zenéjét az idősebb generációk is a magukénak érezhetik. Ötöst érdemel...

 

A The Clone Wars - Original Motion Picture Soundtrack lemezen az alábbi felvételek hangzanak el:

1. Star Wars Main Title & A Galaxy Divided
2. Admiral Yularen
3. Battle Of Christophsis
4. Meet Ahsoka
5. Obi-Wan To The Rescue
6. Sneaking Under The Shield
7. Jabba's Palace
8. Anakin vs. Dooku
9. Landing On Teth
10. Destroying The Shield
11. B'omarr Monastery
12. General Loathsom / Battle Strategy
13. The Shield
14. Battle Of Teth
15. Jedi Don't Run!
16. Obi-Wan's Negotiation
17. The Jedi Council
18. General Loathsom / Ahsoka
19. Jabba's Chamber Dance
20. Ziro Surrounded
21. Scaling The Cliff
22. Ziro's Nightclub Band
23. Seedy City Swing
24. Escape From The Monastery
25. Infiltrating Ziro's Lair
26. Courtyard Fight
27. Dunes Of Tatooine
28. Rough Landing
29. Padmé Imprisoned
30. Dooku Speaks With Jabba
31. Fight To The End
32. End Credits