Star Wars Miniatures - Knights of the Old Republic II
Barta Orsolya írása

Az első rész után úgy gondoltam a Knights of the Old Republic II - The Sith Lords játék is megér egy összehasonlítást a Miniatures változatával. A második rész négy évvel az első után játszódik, és hasonlóan az elsőhöz, ebben is egy múltját vesztett karaktert kapunk (férfi és női karaktert is lehet választani, valamint, míg az első részben katona, felderítő és szélhámos, addig itt jedi védelmező, őrszem, és tanácsos a lehetséges kiindulási pontok). A választott karakternek, bár adunk nevet is a játék elején, ezután mégis mindenki Exile (száműzött) Jedi-nak fogja szólítani. Sajnos a fejlesztők nem az első rész karaktereivel folytatták a játékot, bár néhány szereplő azért feltűnik a korábbi csapatból is.

Őszintén szólva én nem voltam elragadtatva a KOTOR II-től, számomra az első rész után nagyon idegenek voltak mind az új segítők, mind a helyszínek, az egész játékot pedig kicsit nyomasztónak éreztem. Ráadásul az már az első részben is problémám volt, hogy túl sok a segítő, és például Zaalbar-t és Mission-t Taris után már egyáltalán nem is használtam. Ez még hatványozottabban igaz a II-es játékra, mivel itt a korábbi 9 helyett már 10 segítőnk van, pedig 6 bőven elég lenne.

Visszatérve az összehasonlításra, míg az KOTOR első részéhez már minden főszereplő megjelent a Miniatures sorozatban, addig a II. rész néhány főkaraktere még egyáltalán nem, vagy igen különös formában lett kiadva. Már az előző cikkben szó volt róla, hogy a 2006-os Champions of the Force sorozat volt az első, melyben külön frakcióként tűnt fel a Sith és a régi köztársasági oldal. Nos, a Régi Köztársaság egyetlen egyedi karaktere Bastila Shan volt, mellette viszont megjelent még három Jedi karakter, melyek ugyan nem egyediek, mégis felismerhető bennük a KOTOR 2 három fontosabb karaktere, nevezetesen: a Jedi guardian (védelmező) egy az egyben Atris, a telosi Jedi Akadémia vezetője. Vele a játék során csak kétszer találkozunk, és ahhoz képest, hogy az utolsó Jedinak tartja magát és erre mérhetetlenül büszke is, olyan allűrjei vannak, amik már kezdetben is azt sugallják, hogy itt bizony valami nincs rendjén. Atris már, hogy úgy mondjam, érdekesen értelmezi a Jedi-lét fogalmát. Persze az sehol sincs leírva, hogy a kiadott figura tényleg Atris lenne, de a külseje alapján róla lett mintázva. Mivel ez egy uncommon karakter, vagyis nem a ritkábbak közül való, jó eséllyel lehet benne a kiegészítő csomagban, mivel pedig nem egyedi, hanem csak egy "töltelék" jedi, képességek dolgában sincs túlságosan eleresztve: a közelharc dupla támadással alap a Jedi karaktereknél, a fénykard söprés pedig Erőképességnek nem sok.

A Jedi Consular (tanácsos) a videó-játék Disciple-jére emlékezetet, bár őt csak azok ismerhetik jobban, akik női karakterrel játszották a játékot. A férfi karakterhez helyette a Handmaiden csatlakozik, akiről később lesz szó. Nos a Consular karakterről hasonlókat lehet elmondani, mint a guardianról, vagyis, hogy uncommon figura, nem egyedi, és a képességei szintén elég szerények, pedig a játékban az igazi Disciple-ból bizony egy nagyon erős Jedi tanácsost lehet képezni!

A sort a Jedi Sentinel (őrszem) zárja, aki viszont abszolút Visas Marr akar lenni. Neki már Erő képességekre se futotta, mindössze két Erőpontot kapott, amit a szabály szerint +2 mezőnyi lépésre vagy egy rossz támadó dobás újradobására használhat fel. Visas Marr-ból azonban nem kell ezzel a gyenge utánzattal beérnünk, 2008-ban a KOTOR sorozatban megjelent egy "igazi" verziója is. Ez már életpontok tekintetében is 20-szal múlja felül a Champions-os sentinelt, ráadásul kritikus találat esetén azonnal támadhat még egyet és a 6 négyzeten belüli ellenségek elvesztik a lopakodás képességüket. Az immár 3-ra gyarapodott Erőpontját pedig már közelharci támadás kivédésére is használhatja, valamint az Erő Megérzés képesség segítségével az összes ellenséget meg tudja fosztani a lopakodás képességtől, sajnos azonban csak egy kör idejére.

HK-47 és T3-M4 mellett Mandalore a harmadik olyan karakter, aki már a KOTOR első részes csapatának is a tagja volt, bár ekkor még Canderous Ordo néven. Ordo Miniatures karakteréről már volt szó az előző cikkben; a játék második részében már nem is látjuk az arcát, csak a párbeszédekből (és a vájt fülűek számára a hangja alapján) derül ki, hogy valóban ő volt egykor Revan egyik társa. Az ő második részes verziójából sem készült konkrét egyedi figura, a Bounty Hunters sorozat mandalorjai viszont egytől egyig olyan páncélt viselnek, amilyen Ordo-nak volt a játék második részében. Mivel ezek szintén common vagy uncommon, és nem egyedi karakterek, nem túl erősek egy egyedi mandalorhoz képest, viszont a többi frakció sima katonáit bizony jócskán felülmúlják mind élet, mind képességek terén. Érdekesség, hogy a játékban Ordo ekkorra már a fő mandalorrá lépett elő, innen a neve is. Ezt pedig azért tehette, mert a mandalor háború folyamán, amikor Revan megölte az előző Mandalore-t, elvette a rituális sisakot. A sisak (és a páncélzat) nélkül pedig nem lehetett új vezetőt választani. A cucc rejtekhelyét Revan persze végül elárulja Ordo-nak, ezzel lehetővé téve az új főnök választását. Nos, ha ez a páncélzat annyira rituális (és gondolom egyedi) akkor miért viseli ezt a Bounty Hunters sor összes mezei mandalorja? Ismét egy átgondolatlanság a tervezők részéről?

Itt kell megemlítenünk a szintén a Bounty Hunters sorozatban megjelent Basilisk War Droidot, ami szintén kicsit furcsa. Már az első játékban is szóba került ez a mandalor harci droid, ami igazából egy egyszemélyes leszállóegység és felszíni harci jármű egyben, legalábbis ilyesmi kép alakulhat ki bennünk, amikor meghallgatjuk Ordo ezzel kapcsolatos háborús történetét. A második játékban személyesen is kipróbálhatjuk a szerkezetet, mivel egy ilyennel szállunk le az Onderonra, Iziz város főterére, ahol persze a lakosokban rögtön megáll az ütő, mert azt hiszik, megint támadnak a mandalorok, mint annak idején a háború alatt. Ekkor láthatjuk is magát a gépezetet, ami távolról talán Xizor herceg Virago-jára emlékeztet. Ehhez képest a Bounty Hunters sorozatban a Basilisk War Droid egy jóval korábbi, képregényes verzióját adták ki, ami némileg megzavarhatja azokat, akik ezt a gépezetet csak a játékból ismerik (köztük engem is): ez egy hatalmas fém rovar, sok ágyúval és nem túl nagy szárnyakkal, amit a hátán ülve lovagol meg a mandalor katona. Sajnos azonban így nem nagyon van összhangban azzal a képpel, ami a játék alapján alakulhatott ki bennünk. Ott ugyanis arról volt szó, hogy ezeket a szerkentyűket a támadáskor orbitális pályáról dobták ki egy űrhajóból és a kezelő mindig a kabinban volt. Még ha el is hiszem, hogy a jó öreg mandalor páncél kibírja az űrbeli használatot, akkor is kicsit fura. Ráadásul amikor a Bounty Hunters-sorozat 2006-ban megjelent már megvolt a KOTOR II is, a készítők mégis a korábbi bogár-verziót választották. Persze, ha már ez volt előbb, akkor talán megbocsájtható.

Ezzel megint elérkeztünk a tényleges KOTOR Miniatures-sorozathoz, és a valóban egyedi karakterekhez. A sorozat 1-es számot viselő tagja Atton Rand, az ex-Jedivadász és Sith vallató tiszt. Mondanom sem kell, hogy kétes múltja ellenére mégis a Régi Köztársaság színeiben tűnik fel, de azt már az előző cikkben is írtam, hogy a karakterek csoportbesorolásával nem mindig értek egyet. Köztársasági színei ellenére azért megmaradt a Jedi vadász képessége, még szerencse, hogy ez a képesség minden Erőképes karakter ellen támadási és sebzési bónuszt ad, vagyis a Sithek ellen is hatásos. Az ajtónyitó képessége szintén egybevág a videó-játékkal, ahol elég ügyesen tört fel mindenféle zárat; az alattomos támadás szintén illik a karakteréhez. Amit viszont nagyon hiányolok a Miniatures verziójából, az az 'avoid defeat', vagyis a halál elkerülése, pedig ha emlékszünk a videó-verzióra, ő volt az egyetlen, aki még fel tudott állni a csata közben miután megölték. Ráadásul a 60 életpontja szintén nem valami sok egy főkarakterhez képest.
Attont a sorban Bao Dur követi 90 életponttal. Ő a videó-játékban a technikusunk, aki nagyszerűen ért droidok javításához, szuperül lehet használni erőterek semlegesítésére, ráadásul félig már maga is gép (a bal karja már nem eredeti). A Miniatures figura teljesen összhangban van ezzel: az iker támadása mellett Bao Dur megsemmisíti a pajzsot, valamint a 'damage reduction', vagyis a sebzés csökkentése képességeket szomszédos ellenségek esetén, ráadásul a szövetséges droidokat képes körönként 30 ponttal feljavítani. (Persze minden körben csak egyet.) Emellett, ha lövünk vele, alapból 20-at sebez, de ha nem mozgunk vele a fordulóban akkor ehhez még +10 sebzési bónusz járul. Összegezve: nagyon jól használható karakter.

Mira, a Nar Shadda-i fejvadász a KOTOR sor 6-os számot viselő tagja, és természetesen ő is köztársasági színekben került a sorozatba, bár magamtól simán a fringe-ek, vagyis az egyéb közé tettem volna. Személyében szintén egy szuperjó figurával gazdagodhatunk. A videó játékban kimondottan jó hasznát vehettük aknamezőkön való áthaladáskor, és egyébként is jól értett a robbanószerekhez. Bár a Miniatures játékban nincsenek aknamezők, a robbantási képessége megmaradt: támadás helyett képes felrobbantani egy nagyméretű állványos fegyvert, bár a végeredmény nem garantált, mivel az ellenfél kivédheti a megsemmisülést, és ehhez mindössze legalább 6-ot kell dobnia védekezésképpen. A 'bounty hunter' (fejvadász) képessége +4 támadási bónuszt ad neki egyedi ellenségek ellen. Emellett iker és mobil támadása is van, ráadásul a 'splash 10' képessége biztosítja, hogy akkor is sebződjön a célpont, ha elvétjük a lövést.

Kreia, a Jedi (vagy Sith?) öregasszony szintén megjelent a KOTOR-sorozatban, ráadásul végre a saját helyén, vagyis a fringe-ek között. Elég erős figura, bár ez igaz a videó-verziós karakterre is. 100 életpontja, 20 védekezése és 20 sebzése van. Dupla helyett tripla támadásra képes, ha nem mozog a fordulójában, ráadásul kritikus találat esetén támadhat még egyet. A Minatures figura megkapta a 'betrayal', vagyis árulás képességet is, ami nagyon ritka, rajta kívül csak Palpatine-nek van. Ez azt jelenti, hogy ha egy ellenséges karakter őt támadva 1-et dob a kockával, a karakter a játék végéig átáll. Ráadásul, mivel az előtörténete szerint őt magát is többször elárulták, ebből lett a sötét oldali neve is (Darth Traya). Az Erőképességei között megtalálható az életelszívás, ami szintén passzol a videó-játékhoz, mivel a Dantuinon is így ölte meg a Jedi mestereket, legalábbis a jó oldali verzióban. Némi probléma a figura külsejével van, ugyanis dupla pengéjű fénykardot kapott. Ez viszont azért nem autentikus, mivel a videó-játékban az egykori tanítványa, Darth Sion, már a játék legelején megszabadítja az öregasszonyt a fél kezétől, a dupla pengés kard viszont kétkezes fegyver, vagyis Kreia ezt képtelen használni. A videó verzióban nem is lehet a kezébe adni, hiába próbálkozunk vele, a mini-figura mégis ilyen fegyvert kapott! Néha ilyenkor az az érzésem, mintha a figurák tervezőinek lövésük sem lenne arról, hogy tulajdonképpen kik is az egyes karakterek, akiket nekik valahogy meg kell alkotni.

A segítő csoport utolsó eddig megjelent tagja Brianna, a Handmaiden, aki echani handmaiden néven jelent meg, és hasonlóan a Champions sorozat Jedi karaktereihez, gyakori és nem egyedi figura. Ez azért előnyös, mert így egy csapatba többet is be lehet tenni belőle, és bár csak 40 életpontja van, mind a támadó, mind a védekező képességei jól hasznosíthatóak. A telosi Jedi akadémián persze nem csak Briannával, hanem még egy csomó szinte teljesen egyforma handmaidennel találkozhatunk, de mivel én női főkarakterrel játszottam a játékot, a handmaidenekről nem tudok sokat; női karakterhez Brianna helyett Mikal, a disciple csatlakozik. A Miniatures figurának van dupla, iker és fejlesztett mobil támadása is, valamint kivédés, ami lövések ellen engedélyez védekező dobást. A Miniatures-ben azért kapta az echani jelzőt, mivel ehhez a fajhoz tartozik, a fegyverei viszont nem autentikusak, mivel a játékban alapvetően közelharcos karakter, a kis figura mégis sugárpisztolyokat kapott. Mindazonáltal egyes promóciós fotókon pisztollyal láthatjuk, talán ezek alapján készült a mini figura is.

A KOTOR II két sith lordja egymáshoz képest két év csúszással jelent meg: Darth Nihilus még 2006-ban a Champions of the Force sorozatban, Darth Sion pedig 2008-ban a KOTOR-sorban. A videó-játék folyamán Nihilust már szinte misztifikálják a szereplők, olyan iszonyatos történeteket mesélnek róla, hogy minden életet megöl maga körül. Először kicsit féltem a vele való találkozástól, azt hittem hasonló lesz, mint az első játékban a Malakkal való végső összecsapás. Ehhez képest nem egyedül kellett megvívnom vele, hanem hárman mentünk, és egyáltalán nem volt egy nagy szám. Nem is értem, hogy hogyan lett belőle a jelmezesek körében is egy ennyire népszerű karakter. A Miniatures verziója azért valamivel használhatóbb, mint a bohóc, akit a videó játékban láttunk: bár képesség dolgában nincs túlságosan eleresztve, az Erőképességei kárpótolnak ezért. Alapból 5 Erőponttal indul és két olyan képessége is van, ami újratölti az életét: az 'életelszívás', ami 10 pontot von le a célponttól, miközben a saját életét 10-zel felviszi, valamint a 'Sith éhség', ami ugyanezt csinálja, csak 20 pont értékben, valamint ez a képesség a célpont Erőpontjaiból is (ha vannak neki) átmenekít egyet Nihilushoz. A gond akkor van, ha nagyobb tömegbe kerülünk, mert ilyenkor, míg mi körönként csak egyszer tudunk Erőpontot használni, tehát jó esetben 20 pontot gyógyítunk magunkon az ellenfél rovására, addig Nihilus eredeti 100 életpontja pár iker és dupla támadás alatt egy szempillantás alatt el tud fogyni. Nihilus legnagyobb gyengéje is az, ami Malaknak, nevezetesen, hogy nincsenek védekező képességei.

Darth Sionnak alapból 110 életpontot határoztak meg a készítők, ami elsőre nem tűnik soknak, ha azt vesszük, hogy a videó verzióban milyen sokáig kellett ütni, hogy végre kinyúljon. A turpisság ott van, hogy Sion, ha éppen meghalna, 2 Erőpontért csinálhat egy hárító dobást, aminek legalább 6-nak kell lennie. Ha a dobás sikeres, visszakapja az összes életpontját és folytatódhat a hentelés! Nem rossz, még akkor sem, ha gyors fejszámolással kiszámoljuk, hogy mivel összesen 5 Erőpontja van, maximum kétszer tudja eljátszani ezt a mutatványt, csakhogy az eredeti 110 életpont akkor már rögtön 330, vagyis hirtelen a legmagasabb életpontú karakterré lép elő. Összehasonlításképpen: az AT-AT lépegető életpontja 300. Persze minden azon múlik, hogy milyen ügyesen dobáljuk a kockát.

A főkarakterek után érdemes megemlíteni pár jellemző mellékkaraktert is. Az egyszerű köztársasági, sith és mandalor katonákról már esett szó az előző cikkben, van viszont néhány olyan jellemző töltelékszereplő is, amik csak a kettes játékban kerültek elő. Ezek közül kettő lett kiadva a KOTOR-sorozatban, a Sith Assassin, (orgyilkos), és a Sith Marauder (fosztogató). A Marauder-nek nevezett karakterek a játékban inkább amolyan Sith mester-féleségek voltak. Az Assassin-ek nem voltak nagyon veszélyes ellenfelek, viszont soha nem egyedül, hanem legalább hármas-négyes csoportokban támadtak. Nos a miniatures figura valamivel használhatóbb: bár közelharcos karakter, a 60 életpont nem olyan rossz, tekintve, hogy csak egy uncommon figura. A paralízis képessége egy körre képes megbénítani az élő célpontot (droidokra nem hat), vagyis az ellenfél legközelebb már csak a következő kör folyamán használhatja az érintett csapattagját. Ez igazán persze akkor hatásos, ha a célba vett karakter még nem volt aktiválva az adott körben, az ilyen aktiválatlan ellenségek ellen pedig az Assassin kap még 4 támadási és 10 sebzési bónuszt is. Ha ebből a karakterből hármat-négyet beválogatunk a csapatunkba, jó esélyeink lesznek a győzelemre.

A Marauder is hasonló kaliberű karakter. Bár nincs olyan sok különleges képessége, mint az assasssinnak, az életpontja már 80, és a fénykard védésnek hála, nem áll teljesen felkészületlenül az ellenséges lövésekkel szemben.

Az első játék több szörnye előkerült a játék második részében, de mellettük azért akadtak új arcok is, ezek kiadása azonban még eléggé kezdeti fázisban van. A Dxun-on futhattunk össze néhány Bomával, de leginkább csak egészen fiatal példányokkal. A KOTOR-sorozatban viszont megjelent a "mamájuk" vagyis a felnőtt Boma. A legtöbb szörny, illetve állat karakterhez hasonlóan 'savage' (vad) karakter, vagyis ha be is válogatjuk a csapatunkba, nem igazán lehet irányítani. Aktiváláskor nem lehet vele taktikázni, egyenesen neki kell vele rontani a legközelebbi ellenséges karakternek, ha 12 négyzeten belül van. Így, ha az ellenség mondjuk még egy csoportban van, nem sok esélyünk lesz rá, hogy esetleg egy kör múlva ki is hozzuk az állatunkat a tömegből. Persze biztos vannak olyan helyzetek, amiben jól használható. 100 életpontja van, kiegészítve 'charging assault' +10-zel (támadó roham) ami lehetővé teszi, hogy 12 négyzetnyi mozgás után is támadjon, ráadásul ekkor az alap 20-as sebzéséhez még +10 bónusz is társul. A Miniature verziója viszont 'Large' (nagy) karakternek számít, vagyis 4 négyzetnyi helyet foglal el a táblán. Ezért már alapból nehezen használható olyan pályákon, amin bujkálós, sikátoros a terep.
A Telos felszínén barangolva egy katonai bázison összefutottunk egy elég méretes Tank Droiddal is. Ez is megjelent már figurában még 2007-ben a The Force Unleashed szériában a fringe-ek színeiben. Őszintén szólva én játékban még soha nem próbáltam ezt a droidot, de már több elismerő kritikát olvastam róla. A 'splash 10' képessége mindenesetre biztosítja, hogy csak sikeres találatunk legyen, a 'damage reduction 10' pedig minden minket ért találat esetén automatikusan 10-zel csökkenti az elszenvedett sérülést, ezért egyszerű katonák például egyáltalán nem tudnak ennek a droidnak sérülést okozni. Szerencsére ez a képesség fénykardok ellen hatástalan. Itt jöhet azonban Bao-Dur és Mira. Bao-Dur fentebb említett 'demolition' képessége ugyanis megszünteti a 'damage reduction' képességet, Mirának pedig pont az ilyen állványos fegyverek likvidálása az egyik szakterülete.
Bár az előző cikkben bemutatott Sötét Nagyurak Völgye a KOTOR II-ben is feltűnik, sajnos a Wizards nem érezte szükségét, hogy a KOTOR II játékhoz is megjelentessen hivatalosan valamilyen új pályát. E tekintetben kénytelenek vagunk beérni a rajongók által készített, vegyes szinvonalú alkotásokkal. A felső képen a Dxun-on lévő mandalor tábor helyszínét látjátok, ami egy egészen jól sikerült, játszható pálya, alul pedig a Nar Shaddát. Ezzel talán annyi a probléma, hogy kicsit túl színes, a közlekedők viszont nagyon sötétek. De persze, aki tud, csináljon jobbat, addig pedig érjük be ezzel. További, az egész Star Wars galaxist felölelő, rajongói pályák ingyenesen letölthetők a http://www.the-holocron.com oldalról.

Az angol nyelvű kártyák, amiket az illusztációk között láttok eredetiek, amik viszont magyar nyelven vannak, azokat sajnos eredetiben nem tudtam megszerezni, de a pontértékek és a képességek ugyanazok, mint a hivatalos káryákon. Ha bárkinek ezek közül megvan valamelyik eredetiben és bescannelve elküldi a címünkre, szívesen kicserélem a képeken.

A Knights of the Old Republic II-ben szereplő fő- és mellékkarakterek a Miniatures-sorozatban:

OLD REPUBLIC
Atton Rand- Knights of the Old Republic 1/60
Bao-Dur - Knights of the Old Republic 2/60
Jedi Consular - Champions of the Force 2/60
Jedi Guardian - Champions of the Force 3/60
Jedi Sentinel -
Champions of the Force 4/60
Mira - Knights of the Old Republic 6/60
Visas Marr - Knights of the Old Republic 10/60

SITH

Darth Nihilus - Champions of the Force 12/60
Darth Sion - Knights of the Old Republic 14/60
Sith Assassin - Knights of the Old Republic 16/60
Sith Marauder - Knights of the Old Republic 19/60

FRINGE
Boma - Knights of the Old Republic 37/60
Echani Handmaiden -
Knights of the Old Republic 39/60
Kreia - Knights of the Old Republic 45/60
Telosian Tank Droid - The Force Unleashed 57/60

MANDALORIAN
Basilisk War Droid- Bounty Hunters 54/60
Mandalorian Blademaster - Bounty Hunters 56/60
Mandalorian Commander - Bounty Hunters 57/60
Mandalorian Soldier - Bounty Hunters 58/60
Mandalorian Supercommando - Bounty Hunters 59/60

Mandalorian Warrior
- Bounty Hunters 60/60